Tim Minear: egy kiemelkedő író rendkívül peches pályafutása

I've been cancelled more times than a Whitney Houston comeback tour. - Tim Minear

Tim Minear tehetségéhez nem férhet kétség, Joss Whedon kedvenc szerzőtársa több, mint féltucat kultsorozat mellett dolgozott, főként írói és produceri minőségben, néhány esetben pedig rendezői feladatokat is vállalt. Minear a flashback-es epizódok mesterének tekinthető, nem találunk még egy olyan írót, aki ennyi és ami ennél jóval fontosabb, ilyen kiváló minőségű visszaemlékezéses részt tett volna le az asztalra. Sajnos azonban ez csak a történet egyik fele... Minear ugyanis a sorozatvilág talán legpechesebb figurája.

A 2000-es években hat olyan sorozat készítésében vállalt szerepet, melyet az első évad alatt/után elkaszálták. Szinte kivétel nélkül minőségi, a szakma által dicsért szériák voltak, melyek elhivatott rajongótáborral rendelkeztek. A nagyközönség azonban nem volt képes befogadni őket, Minear pedig hiába volt elismert író, a neve szinte egybeforrt a rövid életű sorozat fogalmával. Ő persze ezt megpróbálta ironikusan felfogni, így például amikor regisztrált twitterre, a 'CancelledAgain' felhasználónevet választotta magának.

A továbbiakban Tim Minear minden szempontból egyedi pályafutásával ismerkedhetünk meg, a kezdetektől egészen a legfrissebb munkájáig.

Az 1963-ban született Minear már gyermekkorában is imádott történeteket mesélni, a barátaival több amatőr filmet összehozott, elmondása szerint ezekhez leginkább a Star Trek adta az ihletet. 23 évesen kapta az első komolyabb lehetőségét, amikor Oliver Stone Szakasz című filmjének volt (a stáblistán fel nem tüntetett) rendezői asszisztense. Ezt követően a tévé világa felé fordult, néhány Lois és Clark, valamint X-Akták szkript után a nagy áttörést az Angel hozta el számára. Ez volt az első közös munkája Joss Whedon-nal, akivel kiváló munkatársi és baráti kapcsolatot alakított ki. Minear szerint az Angel-nél eltöltött négy év, amely során 19 részt írt és produceri, valamint direktori feladatok is vállalt, örök élmény marad számára, itt érezte először azt, hogy kreatív megkötöttség nélkül dolgozhat.

If there’s any single person in the universe that I trust, it’s Tim Minear. He really is as talented a writer and director as I’ve known, and was with me from pretty much the start… - Joss Whedon

2002-őt írunk, Minear még az Angel stábjában van, amikor Whedon áthívja őt az új projektjéhez, egy western beütéssel bíró sci-fi sorozathoz, ami egy világító bogárról kapta a címét. Örömmel vállalja a feladatot, kettejük munkájának gyümölcseként pedig létrejött az egyedi világgal és komplex karakterekkel bíró, máig hivatkozási alapnak számító Firefly, melyre nyugodtan elsüthetjük a minden idők egyik legjobb sci-fi sorozata jelzőt. Minear tulajdonképpen a Whedon mögötti második ember, komoly beleszólása volt a sztori alakulásába és négy szkriptet ő maga jegyzett. Ezek közül is kiemelkedik az 1x09-es Out of Gas, melyben tökélyre fejlesztette a flashback-es történetmesélést. A részből megtudjuk, hogy a legénység tagjai miként kerültek a Serenity fedélzetére, de közben a jelen eseményei is izgalomban tartanak minket, végeredményben pedig egy magával ragadó, olykor humorral átszőtt, felejthetetlen epizódot kapunk.

A Fox sajnos alaposan elbánt a sorozattal, össze-vissza, mindenféle koncepció nélkül adták le a részeket és a gyenge nézettségi adatok miatt a hetedik epizódot követően elkaszálták. Végül DVD-n mind a 14 rész elérhetővé vált, a sorozat pedig egészen kiváló eladásokat produkált, hatalmas rajongótábor alakult ki, melynek eredményeképp később a lezáró film (Serenity) is elkészülhetett. Minear ebben már nem vett részt, a Firefly utáni következő projektje a Bryan Fuller (Pushing Daisies, Dead Like Me) által jegyzett Wonderfalls volt. Ugyanúgy a Fox-nál és természetesen ez is rövid életűnek bizonyult, mindössze négy rész után lekerült a műsorról. Később DVD-n kiadták a teljes első évadot, ennek köszönhetően a Wonderfalls is elérte a kultstátuszt.

Minear maradt a Fox-nál, ezúttal már (társ)showrunner-i minőségben készítette el a pszichológiai thriller The Inside-ot, majd 2007-ben az akciósorozat Drive következett. Előbbi hét, utóbbi négy epizódot ért meg, Minear pechszériája tehát tovább folytatódott. Két évvel később ismét Whedon-nal dolgozott, a Dollhouse pedig végre megtörte az átkot, csodával határos módon -  a nézettség nem adott rá okot, a Fox berendelte a sci-fi széria második évadját. Minear négy részt jegyzett, többek között a 2x11-es Getting Closer-t, ami az egyik legemlékezetesebb Dollhouse epizód. Meghökkentő jelenetek sokaságát vonultatja fel és természetesen flashback-es szerkezetű, Caroline visszaemlékezéseinek a háttértörténet mellett az epizód logikai felépítésében is nagy szerepe volt. Emellett az egyéb Minear-ra jellemző jegyek, így az elsőrangú jellemábrázolás, a sötét atmoszféra, melyet esetenként iróniával átitatott humorral old fel, szintén megtalálható benne.

A Dollhouse búcsúját követően két Shawn Ryan által készített sorozat mellett dolgozott: a 2010-es év legjobb újonca, az FX-es Terriers, valamint a Fox-os rendőrdráma, a The Chicago Code. Sajnálatos módon mindkettő 13 részt követően elvérzett, ezzel tovább gyarapítva Minear első évados kaszáinak számát.  A Terriers-nél eltöltött időt kreatív szempontból a Firefly és az Angel mellett élete legjobb időszakának nevezte, többek között ódákat zengett a (társ)showrunner Ted Griffin-ről, valamint az FX elnök John Landgraf-ról is rendkívül pozitívan nyilatkozott. A Terriers-nél Minear főként produceri feladatokat látott el, illetve az ő nevéhez fűződik az 1x11-es Sins of the Past rész forgatókönyve, mondani sem kell, hogy ismét egy kiemelkedő flashback-es epizódról van szó.

Minear jelenleg azzal a 20th Century Fox TV-vel áll szerződésben, akik az elmúlt fél év alatt három különböző sorozat kapcsán kérték a segítségét. Először a Kyle Killen és Howard Gordon fémjelezte Awake stábjához csatlakozott, a stúdió azonban az utolsó pillanatban meggondolta magát. Komoly problémák adódtak ugyanis a Terra Nova forgatásán, így megkérték Minear-t, hogy segítse ki/lássa el tanácsokkal az ottani írógárdát. Ehhez kapcsolódóan viccesen megjegyezte, hogy csupán néhány hétig volt ott és ez nem az ő sorozata, így ha esetleg az első évad után megbukna, akkor ne őt hibáztassák érte. A múlt héten Ryan Murphy új szériája, az American Horror Story stábjához csatlakozott, forgatókönyvírói minőségben. Az évadok számát inkább nem firtatom, de az már most biztosra vehető, hogy a sorozatnak lesz egy remekbeszabott flashback-es epizódja.