A díjátadókról és ami mögötte van

A poszt eredeti írásának időpontja: 2008.12.22. 13:25

Az utóbbi hetekben számos díjátadó jelöléseit olvashattuk és ugyan anno megfogadtam, hogy már nem húzom fel magam rajtuk, sajnos ez most sem sikerült. Inkább úgy döntöttem kiírom magamból.

Ami a filmek esetében az Oscar, az a sorozatoknál az Emmy-díj. Szokták volt mondani, hogy a fejétől bűzlik a hal és ez erre a helyzetre is áll. A legnívósabb díjátadó jelöltjeinek névsorát böngészve minden évben látványosan hanyagol néhány olyan sorozatot, amelyeknek minőségüket tekintve a kötelezően jelölöm kategóriába kellene tartozniuk. Hogy, mikről is van szó és mégis mi lehet emögött, azt mindjárt kifejtem.

Az idei Emmy egyébként a lehetőségekhez képest korrekt volt, mondom ezt úgy persze, hogy már előre számítottam a hiányzókra és ugye ha kisebb elvárásokat támasztasz, akkor a csalódás mértéke sem lesz akkora. Decemberben aztán ismét elkezdődött a banzáj, először a Golden Globe, majd a WGA (forgatókönyvírók) és a SAG (színészek) szakszervezete  (és folytatódik a sor a rendezőkével, stb.) hozta nyilvánosságra az éves jelöltjeit. A hármasból kétségtelenül a GG a legviccesebb, nem volt véletlen, hogy a blogra sem került ki hírként...

Visszatérve a hiányzók névsorához. A sorozatjunkie-n winnie szokta volt mondani - és igaza is van - hogy mindig találunk olyat, amire azt mondjuk, hogy hiányzik. De csak 5 sorozatot/színészt/írót stb. lehet jelölni, és mindenkinek lesz majd olyan, amit hiányol. Jogos, de egy másik vetületet viszgálva vannak olyan, a kritikusok által istenített sorozatok, amik minősége kapcsán a szakma szinte egyöntető dicsérete hallatszik és szinte mindig távol maradnak a díjátadókról. És, hogy még véletlenül se tűnjön annyira szubjektívnek a gondolatmenet, a Wire-t említem elsőként.

A sorozat nálam 4 rész után kaszát kapott (itt és most lényegtelen, hogy miért), de az teljesen nyilvánvaló, hogy nemcsak az utóbbi évek, hanem minden idők egyik legnívósabb sorozataként említik mindenhol és a sorozatok panteonjában bérelt helye van. Mindezek ellenére a sorozat 5 évad alatt kapott az Emmy-n összesen 2 jelölést!!

Folytassuk a sort a Shield-el. Itt annyiban más a helyzet, hogy van Emmy és GG díja is, mindkettő Chiklis kapta 2002, illetve 2003-ban. Sokkal több jelölést és díjat érdemelne a sorozat, de ami igazánból dühített, az idén a fent említett három díjátadón való szinte teljese mellőzöttsége. Az utolsó évad olyan elképesztő minőséget tett le az asztalra, hogy az lett volna a minimum, hogy a Sopranos búcsúévada utáni díjözönben részesüljön. Kíváncsi lesz a jövő évi Emmy-re, de sok jót nem jósolok...Az pedig már csak hab a tortán, hogy a WGA legjobb drámai epizód jelöltjei között ott van Eli Stone, illetve  Burn Notice is, de Ryan sorozata még véletlenül sem...

Térjünk át a Battlestar Galactica-ra. Látványosan hanyagolva van a BSG is, Emmy-n egy-két kivételtőltől eltekintve inkább a tecnikai díjaknál kap szerepet, és a GG még soha!! nem jelölte. Nem is kell mondanom, hogy a fentiekhez hasonlóan a minősége alapján ez is érthetetlen. Hamarosan kitérek az okok vizsgálatára is, de még előtte pár sorozat címszavakban, amik általában a szintén érthetlen hiányzók listáját bővítik: Friday Night Lights, Rescue Me, Nip/Tuck, Brotherhood, It's always sunny in Philadelphia.

Nézzük, akkor vajon mik lehetnek a mellőzések okai. Az egyik legfontosabb a hype, vagyis annak hiánya. Magyarul a felkapottság, a csatorna, vagy más médiumok által keltett figyelemfelkeltés a sorozat iránt. A fent említett sorozatok esetében szinte mindegyikre jellemző, hogy a csatorna nem akar/tud elég pénzt és energiát fektetni a díjátadókra való felfuttatásukhoz. A Sci-Fi és az F/X esetében még megértem ezt - bár utóbbinak a Damages kapcsán idén mégis sikerült ez..., de az HBO-nál kicsit más a helyzet.

Pont arról a csatornáról van szó, amelyiknek a legfontosabbak a djelölések és díjak és az egyik legelismertebb sorozatát mégis mellőzték szinte minen évben. Az egyik oka abban keresendő, hogy az HBO épp az aranykorszakát élte a Wire idején (főleg annak első évadaiban volt erős a csatorna). Ők úgy döntöttek, hogy más sorozatokra helyezik a hangsúlyt, leginkább a Sopranos-ra és még ide lehet venni a Six Feet Under-t is - Deadwood és Carnivale is kapott jelöléseket, díjakat, de érthetelten módon nem a legfontosabb kategóriákban... A Sopranos volt a csatorna legnézettebb műsora, kábeles rekordokat döntögetett, így az HBO nem véletlenül hype-olta. Hiába volt kritikuskedvenc a Wire (ez persze igaz Tony-ékra is), de túlságosan rétegsorozat volt, és ebből adódóan a nézettsége is jóval kisebb volt maffiózó barátainknál.

Tovább fürkészve az okokat, a kimaradók többségére áll, hogy egyszerűen nem illenek a képbe. Mit is értek ez alatt? - a sorozat témája, nyelvezete, vagy éppen a kérdések, amiket boncolgat, túlságosan is kényesek vagy éppen tabunak számítanak.

A BSG épp a műfaja miatt marad távol mindig a nagy díjátadóktól, persze az, hogy "csak" sci-fi sorozatot látnak benne a döntnökök, elsősorban a szűklátókörűségüket, nem pedig a szakértelműket mutatja. Megtalálhatóak benne a sci-fi műfaj legjobb vonásai is, de jóval összetettebb és egyszerre tud fókuszálni a társadalmi, poltikiai, vallási témákra, ráadásul ezt olyan minőségben teszi, amelyre csak nagyon kevés sorozat volt képes ezidáig.

Elmondható szinte mindegyik díjátadóról, hogy kevésbé mernek újítani, a megszokott nevek, sorozatok szerepelnek szinte minden évben (amíg véget nem érnek) és persze néhány hype-olt újoncot is feltuttatnak. De most komolyan, mennyire lehet komolyan venni egy GG-t, amelyik Wentworth Miller-t, illetve Masi Oka-t jelölt díjra anno... Idén a True Blood-ot nyomta meg az HBO, az a három rész, amit megnéztem, nem győzött meg arról, hogy ez jogos lenne. Persze azóta kiforhatta magát és a véleményeket olvasva, valóban sokat javult a sorozat, de még mindig messze van attól, hogy az Alan Ball neve miatti várakozásokat teljesítse. Persze az újoncok feltuttatása teljesen jogos is lehet, elég csak az AMC-s Mad Men-re illetve Breaking Bad-re gondolni, amelyek teljes mértékben rászolgáltak a díjaikra.

Annyit azért még megjegyzésként a a fenti gondolatokhoz, hogy azért korántsem nem arról van szó, hogy a jelöltek nagy része nem érdemelné meg az elismerést. Akár a Dexter, Lost, Mad Men, Boston Legal, 30 Rock, Entourage és még folytathatnám a sort, egytől egyig imádom őket és valóban a legjobbak között vannak, akár szubjetkív, akár objektív szempontokat figyelembe véve.

A probléma inkább azzal van, hogy szinte minden évben ugyanazok a nevek szerepelnek a jelöléseknél, örülök például a zseniális James Spader sikerének, vagy éppen Hugh Laurie sem véletlenül jelölt minden évben, de szinte minden díjátadóról az süt, hogy az ítészek tudják melyik sorozatokat szokás jelölni, melyiket "nyomatták" úgymond abban az évben és mindig azok kapják a glóriát. Persze a fent említett kimaradók nagysága, értéke ettől még változatlan marad és ezért is mondhatom azt, hogy talán nem is annyira fontosak ezek a díjátadók...