Showtime: „El a kezekkel a főszereplőtől”

A televíziós szakmán belül közkeletű megállapításnak hat, hogy amennyiben egy alkotó kreatív szabadságra vágyik, nehéz jobb helyet találnia a fizetős kábelcsatornáknál. Az HBO, Showtime, Starz hármas kapcsán mindenki úgy gondolta, hogy nem, vagy csak viszonylag keveset szólnak bele a sorozataik történetének, illetve a karakterek sorsának alakulásába és a showrunnerre, valamint az írói stábra bízzák a döntések meghozatalát. Sajnálatos módon azonban a közelmúltban szertefoszlott ez a csatornák szempontjából rendkívül hízelgőnek mondható kép, a Showtime ugyanis két esetben is felülről szólt le a készítőknek és komoly változtatásra kényszerítette őket.

showtime_2.jpg

A nyolc évadot megélt Dexter utolsó felvonása minden jó érzésű embernél kiverte a biztosítékot, a „legszánalmasabb finálé a Seinfeld óta” jelző mutatja, hogy a kritikusok és a nézők egyaránt becsapva érezték magukat. A balhét Scott Buck vitte el, aki a sablonokkal telepakolt, logikátlanságok és karakteridegen jegyek tömkelegét felvonultató záró etap levezényléséért volt felelős. Buck valóban megérdemli a rá zúduló szitok áradatot, de a felelősségben a Showtime-nak is osztoznia kell. Minderre a hétvégén derült fény, amikor egy New York-i filmbemutató alkalmával John Goldwyn, a Dexter egyik producere árult el érdekes kulisszatitkokat az utolsó évad kapcsán.

Elmondása szerint a szezon forgatását megelőzően felvázolták a csatornának a legfontosabb történetszálakat, melyet azonban megszakított egy általa meg nem nevezett felső vezető közbeszólása: „Az ugye egyértelmű, hogy Dexternek életben kell maradni!”… A Showtime ezzel egyértelművé tette, hogy nem szeretné, ha meghalna a címszereplő karakter, alaposan leszűkítve az írók lehetőségeit a sorozat befejezését illetően. Az okok kapcsán mindössze találgatásokba tudunk bocsátkozni, a legkézenfekvőbb a csatorna által többször elhintett spinoff ötlete, melyről azonban még semmi konkrétum nem szivárgott ki. A hatalmas csalódást okozó befejezés tehát részben a Showtime sara, de azt hozzá kell tenni, hogy Buck és stábja az egész évad során kritikán aluli munkát végzett, a felülről érkező utasítás nem lehet magyarázata a minden kreativitást nélkülöző utolsó tizenkét epizódért.

comic-con-2012-dexter-season-7-and-homeland-season-2-unveiled.jpg
Nem ez volt azonban az első eset, amikor a csatorna és a készítők vitába keveredtek, vagy legalábbis más véleményen voltak a főszereplő elhalálozásával kapcsolatban. A Homeland showrunnerei, Howard Gordon és Alex Gansa a harmadik évad promóciója során árulták el, hogy ők már két ízben is búcsút akartak inteni a Damien Lewis által alakított Brody őrmesternek. Úgy érezték, hogy kihozták a karakterből a maximumot és a történet előremozdítása érdekében meg kellene ölniük őt, így először az első évad végi öngyilkos merénylet során, majd a második etap kezdetén akartak végezni vele.

A halála minden bizonnyal felborította volna a status quot, a Showtime pedig félt attól, hogy a nézők egy része elvándorolna, így nem engedték meg Gordonéknak a kreatív szempontokból előnyös, de az ő nézőpontjukból kockázatosnak tűnő lépést. Kérdés a harmadik felvonás során miként döntenek majd, már azt is nagy engedménynek könyvelhetjük el, hogy beleegyeztek abba, hogy az első két részben ne szerepeljen Brody.

A cikk ugyan kissé negatív színben tünteti fel őket, de fontos megjegyeznem, hogy a Showtime David Nevins elnök eddigi két és fél éves regnálása alatt jó irányba indult el, a jelenlegi kínálata, valamint a közeljövő sorozatai és tervben lévő projektjei pedig még fényesebb jövőt mutatnak. Kifejezetten tetszik a Nevins és stábja nevéhez fűződő építkezés, viszont azt is be kell látni, hogy kicsit lazítani kell a gyeplőn és a nagy volumenű döntések során is törekedni kell arra, hogy ne csak az anyagi kérdések legyenek a döntőek. Legyünk bevállalósak, ki fog fizetődni!