Magabiztosan vezető Fox, csalódott ABC

Legutóbb tavaly decemberben jelentkeztem nézettségi összefoglalóval, itt az ideje, hogy ismét áttekintsük az országos csatornák 2009/10-es teljesítményét. (Az egyes sorozatok berendelési esélyeiről itt számoltam be, a bejegyzést folyamatosan frissítem) Az eltelt három hónap során két kiemelkedő nézettségű műsor került a képernyőkre, a február eleji Super Bowl, mely a rekordnézettség mellett az Undercover Boss sikerét (és ami a lényeg, tartós) hozta a CBS-nek; illetve a téli olimpia, ami az NBC gyenge eredményein kozmetikázott egy kicsit.

Természetesen a januárban indult American Idol-t szintén idevehetjük még, mely a Fox első helyét szilárdította meg. Az országos csatornák eredményeinek bemutatására ezúttal is a Tv by the numbers által közzétett grafikont használtam fel, mely az évadkezdéstől egészen március közepéig tartó időszakot öleli fel. A táblázatban kétszer is helyet kapott a CBS, valamint az NBC, ennek az az oka, hogy az x-el jelzett sorban az előbbi esetén kivették a Super Bowl napjának eredményeit, míg a pávás adónál a téli olimpiát.

A Fox magabiztosan vezet a kiemelt célcsoportokban, a 18-49-es adatok, valamint a csatorna számára szintén fontosnak tekinthető 18-34-ben is olyan tekintélyes előnyre tett szert, amit már nem lehet behozni. Pár éve az a tendencia, hogy a midseason-ben elinduló American Idolnak köszönhetően tör az élre a csatorna, az idei év azonban másképp alakult. Még Kevin Reilly-ékat is meglepte, hogy már az évad első felében remek eredményeket értek el és az Idol csupán az előny stabilizálására, majd később annak fokozatos növelésére szolgált. Össznézettséget tekintve a második helyen állnak, de az évad nyertesének, a 18-49-es eredményeiknek köszönhetően minden bizonnyal a Fox-ot tekinthetjük majd.

A CBS kapcsán sok újdonságról nem lehet beszámolni, idén is jó évet produkált a csatorna, ráadásul a Super Bowl-ból, illetve annak felvezetéséből is kihozták a maximumot. Tassler-ék tehát elégedettek lehetnek, negatívumként legfeljebb annyit lehetne megjegyezni, hogy arányaiban továbbra is túl nagy az eltérés az össznézettség és a legfontosabb célcsoport adatai között. A harmadik helyre az NBC jött fel, azonban a grafikonnak köszönhetően pontosan leszűrhető, hogy ezt a téli olimpiának köszönhette. Mindenesetre ettől függetlenül a jelenleg jobbak vagyunk az ABC-nél mondatok igazságtartalmába nehéz lenne belekötni.

Utóbbinak nem kis blama lenne, ha az amúgy idén is botrányos évet produkáló pávás adó mögött végezne az évad végén. Nagy reményekkel indult neki az idei évnek az ABC, de az újoncaik többsége csalódást okozott (a szerdai sitcom-nap létrehozása azért sikeresnek bizonyult), ráadásul az utóbbi években remek számokat produkáló Grey's Anatomy és a Desperate Housewives ratingjei is csökkenni kezdtek. Persze a valamivel 4.0 alá eső demók még mindig jónak számítanak, de az esés mértéke és úgy tűnik, hogy tartóssága a jövőre tekintettel aggodalommal töltheti el a csatornát.