TCA tour 2011 (nyár) - AMC
Nincs sok idejük a pihenésre az amerikai tévés szakíróknak, a Comic Con után szinte egyből a Los Angeles-ben tartott TCA Tour-ra kellett utazniuk. A közel másfél hétig tartó TCA-tour az amerikai tévés kritikusok számára tartott rendezvénysorozat, melyet egy évben kétszer, januárban, illetve július végén/augusztus elején rendeznek meg. Az eseményen az országos és kábelcsatornák képviselő számolnak be a műsorrendjükről, az újonc és visszatérő sorozataikról és természetesen válaszolnak a jelen lévő újságírók kérdéseire. Az összejövetelen a csatornák vezetői mellett showrunnerek, producerek, valamint színészek is tiszteletüket teszik.
A tegnapi nap során az AMC és az HBO paneljára került sor, mi most az előbbi kitárgyalásával kezdjük. Az AMC-t Joel Stillerman, a csatorna saját gyártású sorozatokért felelős vezetője képviselte.
Joe Gayton és Tony Gayton (showrunnerek), John Shiban (executive producer) - Hell On Wheels
The Walking Dead: a hétvégi Comic Con-on még rendkívül lelkes volt Frank Darabont, majd általános meglepetésre a TCA előtt pár nappal bejelentette, hogy távozik a sorozat éléről. Érthető módon így a The Walking Dead-hez kapcsolódó kérdések szinte kizárólag ennek az okait firtatták. Stillerman nem volt hajlandó elárulni azt, hogy mi vezetett a showrunner váratlan lépéséhez (a második évad forgatása még javában tart), így nem tudni, hogy vajon a pletykák közül - kreatív vita, költségvetési problémák, megerőltető munkatempó, vissza akart térni a filmezéshez, vajon melyik lehet igaz. Dicsérte Darabont eddigi munkáját és egyúttal megerősítette a korábban kiszivárgó hírt, miszerint az eddigi második számú ember, Glen Mazzara (The Shield, Crash) veszi át a showrunneri pozíciót.
Anson Mount, Common, Colm Meaney és Dominique McElligott (színészek) – Hell on Wheels
The Killing: nem jó dolog magyarázkodni, így valószínűleg Stillerman sem örült neki, hogy a három hónap múlva startoló The Walking Dead kapcsán szinte csak a showrunner mizéria került terítékre. Azonban csak ezt követően jött a fekete leves... a csatorna tavaszi sorozata a The Killing a kiváló pilot után komoly visszaesést könyvelhetett el, végül pedig egy a nézők és kritikusok által is hatalmas csalódásként elkönyvelt évadzáróval ért véget. Ez utóbbinak komoly negatív visszhangja volt (a nézők semmibevétele mellett leginkább a buta és hiteltelen jelzőkkel írták körül), így nem meglepő, hogy a TCA-n a kritikusok szóba hozták Veena Sud bűnügyi drámáját.
Szinte csak záporoztak a kérdések, nem volt egyszerű dolga Stillerman-nek. Tőle idézek: "Amennyiben lehetőségünk lenne másképp alakítani az akkori eseményeket, minden bizonnyal eltérő módon állnánk hozzá és megpróbálnánk a nézőket is felkészíteni a végjátékra, vagy legalábbis az elvárásaikat úgy alakítani, hogy a végén ne csalódottan keljenek fel a képernyő elől". Majd hozzátette, hogy soha nem állt szándékukban félrevezetni a nézőket. Az első évad szlogenjét, a 'Who Killed Rosei Larsen?' szöveget akkor minden bizonnyal költői kérdésnek szánták... Hozzáteszem a The Killing gyengeségei már jóval az évadzáró előtt kiütköztek, utóbbi csak betetőzője volt a problémáknak.
Stillerman védelmébe vette Veena Sud showrunner-t is, aki ahogy az már korábban kiderült, marad a sorozattal a második évad során. Ehhez még egy rövid megjegyzést tennék: nagy áldás az, amikor egy csatorna szabad kezet ad a készítőnek és csak nagy ritkán szól bele a kreatív folyamatokba, ez a Mad Men és a Breaking Bad esetében maximálisan kifizetődött, napjaink legjobb sorozatait köszönhetjük többek között ennek a mentalitásnak. Le a kalappal az AMC előtt, viszont ez adott esetben visszafele is elsülhet, amikor egy a feladatra alkalmatlan személy kapja meg tőlük a bizalmat... és igen, az első évad, majd az azt követő szakmai inkompetenciát mutató nyilatkozatok után véleményem szerint Veena Sud nem felel meg a csatorna által támasztott, magas minőséget elváró követelményeknek.
Hell on Wheels: evezzünk kellemesebb vizekre, rendkívül bizakodó vagyok a novemberben debütáló újonc, a Hell on Wheels kapcsán. Az amerikai polgárháború után játszódó western-ben az egykori konföderációs katona, Cullen Bohannon (Anson Mount) a felesége gyilkosait próbálja felkutatni. Stillerman elmondása szerint a csatornánál a Robert Duvall és Thomas Haden Church fémjelezte Broken Tail óta vágynak arra, hogy ismét legyen egy western sorozatuk.
Természetesen az alkotókkal való eszmecsere során az újságírók szóba hozták az HBO egykori remekművét a Deadwood-ot és a két sorozat közötti hasonlóságokat is. Találunk egyezéseket, a műfaj ugye adja magát, ezen kívül a két korszak is közel van (HoW 1865 után, Deadwood 1876-77 között játszódik) egymáshoz, és mindkettő esetében egy történelmi esemény (transzkontinentális vasútvonal építése, Deadwood városának felhúzása és az aranyláz) adja a hátteret. A Hell on Wheels showrunnere Joe Gayton ehhez kapcsolódó nyilatkozata: "Szerettük volna a saját utunkat járni és úgy gondolom ez sikerült is... de természetesen a Deadwood-dal való, pozitív előjelű összehasonlításokat mindig szívesen veszi az ember.