Bizonytalan a Breaking Bad jövője
A bejegyzés akár a 'mit művelnek az AMC-nél?' címet is kaphatta volna, ugyanis az elmúlt időszakban a csatorna döntései kapcsán egy nem túl pozitív sorminta kezd kibontakozni. Pedig sokáig egy igazi sikertörténetnek lehettünk szemtanúi... az AMC 2007, vagyis a Mad Men debütálását követően egy tudatos építkezés eredményeképp az egyik legnagyobb elismerésnek örvendő csatornává vált. Az utóbbi hónapok eseményei alapján azonban olyan érzése támadt az embernek, mintha le akarnák rombolni a róluk kialakított képet.
Év elején a Mad Men mizéria borzolta a kedélyeket, az AMC rendkívül nehezen jutott dűlőre a gyártó Lionsgate TV-vel, valamint a készítő Matthew Weiner-rel a sorozat folytatásáról. Két komoly probléma volt ezzel kapcsolatban, az elhúzódó tárgyalássorozat miatt a sorozat másfél éves hiátusra kényszerült, másrészt hatalmas hiba volt a csatornától, hogy a kemény odamondogatásoktól sem mentes vitát a nyilvánosság elé vitte.
Következett az újabb elhibázott lépés, a bűnügyi dráma The Killing nézőket és kritikusokat egyaránt megosztó befejezését, illetve az arra adott reakciókat szintén rosszul kezelték, ezt egyébként a TCA-n Joel Stillerman, a csatorna elnöke is beismerte. Egy héttel ezelőtt Frank Darabont bejelentése, miszerint távozik a The Walking Dead éléről, kavart nagy port, nem is annyira a showrunner-i posztról való lemondás, hanem annak időpontja (a 2. évad forgatásának közepén) és a máig tisztázatlan okok miatt. Elérkeztünk a mai naphoz, amikor is az AMC számára egy újabb kellemetlen, a hírnevüket várhatóan alaposan megtépázó hír látott napvilágot, ezúttal a negyedik évadát taposó Breaking Bad-del a középpontban.
A csatorna múlt hét vasárnap a harmadik részt adta le a kritikus kedvenc szériából, eközben a háttérben a gyártó Sony TV-vel már az ötödik évadról tárgyalnak, egyelőre kevés sikerrel. Az AMC egy rövidített, hat-nyolc epizódból álló szezont szeretne, amibe a gyártó, természetesen a készítőkkel való konzultáció után nem egyezett bele. A vita ráadásul annyira elmérgesedett, hogy a Sony TV három kábelcsatornát is megkeresett azzal az ajánlattal, hogy vegyék át az AMC-től a sorozatot. A probléma minden bizonnyal a költségvetésben keresendő, minél idősebb egy sorozat, annál nagyobb anyagi ráfordítást igényel. A helyzet azonban közel sem ilyen egyszerű, nézzük meg egy kicsit közelebből, hogy miért is ilyen zsugori az AMC.
Amikor a csatorna idén márciusban megállapodott a Mad Men folytatásáról, nagyon komoly engedményekre kényszerült. Az új szerződésével Matthew Weiner napjaink egyik legjobban fizetett showrunnere lett, egy három éves harminc millió dolláros fizetést sikerült kialkudnia magának és emellett sikerült elérnie azt is, hogy csak akkor lesz a sorozatában termékelhelyezés, amikor ő arra rábólint és nem csökkentik a színészgárda létszámát sem. Mindez így együtt nagyon komoly megterhelést jelentett az AMC-nek, amit most a The Walking Dead és a Breaking Bad fog megszenvedni. Előbbi hiába lett a tavalyi év egyik legnagyobb nézettségű kábeles sorozata, a második szezon költségvetését 250 ezer dollár/epizóddal csökkentették. Ez állhat egyébként (legalábbis részben) Darabont távozása mögött.
A Breaking Bad esetében nagy gondot jelent Vince Gilligan azon nyilatkozata, hogy az ötödik évad végén lezárja Walter White és kompániájának történetét. Nézőként abszolút helyeslem a döntését, a csatorna azonban természetesen a kreatív szempontok helyett az anyagiakra helyezi a hangsúlyt. A jelen helyzetben nem éri meg nekik egy záró (a korábbiaknál drágább) évad finanszírozása, így két lehetőség van: rövidített szezon lesz, vagy pedig hosszútávú, 2-3 évre szóló szerződést kötnek a gyártóval. Az esetek többségében egyébként eredményre vezetnek a csatorna és a gyártó közötti tárgyalások, meglátjuk, hogy a mostani helyzetben, a feszült viszony ellenére sikerül-e megállapodniuk.
Végül három megválaszolatlan kérdés maradt: mennyi ideig fog tartani a tárgyalás?, milyen feltételek mellett folytatódhat a sorozat?, amennyiben mégsem sikerül megállapodni, melyik csatornához kerülhet?