Alternatív bevételek a televíziózásban I. rész

Az utóbbi időben egyre többször kongatjuk meg a vészharangot az országos tévézés kapcsán, hiszen a nézettségi mutatók, a minőséggel párhuzamosan évről-évre folyamatos lejtmenetben vannak. Két részes cikksorozatunkban az előbbit vesszük górcső alá, arra fókuszálva, hogy a nézők nagyszámú elpártolása vajon financiálisan hogyan érinti az öt országos csatornát.

A csalódást keltő eredmények maguk után vonják a reklámbevételek csökkenését, erre bizonyíték az Adweek által közzétett kimutatás, miszerint az idei májusi upfronts után megkötött szerződések összege 9 milliárd dollár volt, ami 7%-kal kevesebb a tavalyinál (650 millió dolláros különbség). Érzékeny veszteség, pláne akkor, ha belegondolunk, hogy ebben a szegmensben jó eséllyel a következő években is hasonló, negatív előjelű mutatókra lehet számítani.

tv-money.jpg

Mielőtt azonban sötét jövőképet festenénk le, netán még el is kezdenénk sajnálni a networköket, gyorsan hozzá kell tenni, hogy a fent ismertetett adatok ellenére nem kell aggódni értük. A reklámbevételek kiesése ugyan komoly probléma, de számos lehetőségük van ezeknek a pótlására, sőt, ahogy majd a konkrét példából kitűnik, könnyen lehet, hogy jobban jönnek ki a végelszámolásnál. Nézzük meg mikről van szó: zsíros szerződések a Netflix, vagy az Amazon cégekkel, egyre nagyobb bevétellel kecsegtető nemzetközi bevételek, bizonyos városok által biztosított adókedvezmények (a helyi forgatás fejében), termékelhelyezések.

Többségében nem újkeletű bevételforrásokról van szó, de az utóbbi időben éppen a reklámbevételek csökkenése miatt a csatornák nagyobb hangsúlyt fektetnek rájuk és megpróbálják kiaknázni a bennük rejlő lehetőséget. Odáig jutottunk, hogy vannak olyan, előzetesen nagy érdeklődésre számot tartó sorozatok, amelyeknél már ezek segítségével sikerül profitot termelni. A Vulture internetes portál az Under the Dome sorozatot hozta fel példának, melynek köszönhetően pontos képet kapunk a háttérben zajló pénzügyi folyamatokról.

Under-the-Dome-Logo-under-the-dome-34871018-1920-1080.jpg

A CBS-en nyáron bemutatott széria három millió dolláros/rész költségvetéssel bír, amely átlagosnak mondható egy első évadában járó országos dráma esetében. A csatorna vezetői rendszerint görcsbe szorult gyomorral várják a másnapi nézettségi adatokat, az Under the Dome azonban már a Nielsen adatok nyilvánosságra hozatala előtt sikeresnek volt mondható, köszönhetően az alábbi szerződéseknek:

  • Februárban a CBS szerződést kötött az Amazonnal, melynek értelmében az Amazon Prime előfizetői a bemutatót követően négy nappal megnézhetik az adott epizódot és emellé letöltési lehetőséget is kínálnak. Az Amazon mindezért 750.000 dollárt fizet epizódonként, mely már önmagában kiteszi a költségvetés negyedét.

  • A sorozatot Észak-Karolinában forgatták, ahol az adókedvezmények miatt további 400.000 dollár/rész megtakarítása volt a CBS-nek.
     
  • A nemzetközi bevételek, hasonlóan a mozifilmek esetében tapasztalt tendenciához, egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezt mutatja az is, hogy az előzetes számítások alapján 1.9 millió dolláros bevételre – természetesen ez is egy részre vonatkoztatva – lehet számítani a külföldi eladások következtében. (Nem egyedi esetről beszélünk, a szintén idén bemutatott, History Channelen látható Vikings hasonlóképp kiváló nemzetközi visszhangra talált. A lista pedig még folytatható lenne.)

Ha összeadjuk az eddigi bevételeket, akkor már túl vagyunk a három milliós költségvetésen, mindezt pedig úgy, hogy még egyetlen reklám spotot sem adtunk el. Ha ehhez hozzávesszük, hogy még a legrosszabb nézettséggel bíró CBS sorozat is legalább 500.000 dolláros reklámbevételt generál, akkor nem csodálkozhatunk azon, hogy már a bemutató előtt pezsgőt bontottak a csatornánál. Ráadásul  a sorozat, mint kiderült egészen kiváló nézettséget produkál, ami a vártnál nagyobb reklámbevételt jelent.

AMAZON NETFLIX.jpg

A CBS igazgatója, Leslie Moonves már a két hónappal ezelőtti, a befektetőknek tartott első negyedéves beszámolójában kijelentette: „Az Amazonnal kötött szerződésnek és a külföldi eladásoknak köszönhetően az Under the Dome már most profitot termel.” …. A jövőben a nem reklámszerződésekhez köthető bevételi források tovább növekednek, mely a jelenleginél több sorozat elkészítéséhez vezet.”

Ez főleg nyáron lesz érzékelhető, ahol eddig az országos csatornák leginkább ismétléseket, olcsó realityket, vagy alacsony költségvetésű kanadai sorozatokat adtak. Az Under the Dome álal megkezdett út ahhoz vezet, hogy az év legmelegebb időszakában egyre nagyobb lesz a konkurencia és a networkök már néhány nagyszabású sorozatukat is erre az időszakra időzítik. Elég csak a Fox upfronts idején tett bejelentéseire gondolnunk: a 24 folytatása, az M. Night Shyamalan és Matt Dillon fémjelezte Wayward Pines, valamint az ígéretes akciódráma Gang Related egyaránt 2014 nyarán debütál majd.

Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa, az alternatív bevételi forrásoknak további lényeges hatása van, ugyanis a szindikátusi sugárzásokat is nagyban befolyásolják. Erről bővebben a holnap esedékes második részben írok.