A konkurencia hatása az országos csatornák kínálatára

Hatalmas a verseny a jelenlegi tévés piacon, a szkriptelt sorozatok száma évről-évre komoly növekedést mutat, melynek elsősorban a nagyobb kínálat – több minőségi sorozat elve alapján mi nézők örülhetünk. A kábelcsatornák nagy része folyamatosan bővíti a kínálatát, legutóbb az FX ambiciózus terveiről számoltunk be, de a konkurenciaharc megerősödésében még ennél is nagyobb szerepe van a sorozatkészítésbe elmúlt pár évben belekóstoló új csatornáknak. A közelmúltat vizsgálva a Netflix, Amazon, Sundance Channel, History Channel, Direct TV, míg a már néhány éves tapasztalattal rendelkezők közül a BBC America, Starz, Cinemax, AMC és A&E csatornákat kell kiemelnünk. A jövőben ráadásul tovább fog növekedni ez a szám, hiszen a WE TV, a WGN America és a Discovery Channel is dolgozik a saját projektjein.

konkurencia 1.jpg
Természetesen vannak, akik kevésbé lelkesek a versenytársak erősödése miatt, nem meglepő módon az egyre súlyosabb nézettségi gondokkal küzdő network tévékről van szó. A The Hollywood Reporter ennek ürügyén szólaltatta meg az ABC Studios elnökét Patrick Morgant, aki már az interjú elején jelezte, hogy rendkívül aggasztónak tartja – természetesen saját magukra nézve, a jelenséget. Az egyik ok könnyen kitalálható, minél több választási lehetősége van a nézőnek, annál nagyobb esély mutatkozik arra, hogy az este nyolc és tíz óra közötti sávban végül nem az országos csatorna programja mellett dönt majd. Ez minden eddiginél komolyabb versenyhelyzetet teremt, ami persze ösztönözhetné is őket, de emellett egy olyan problémával is meg kell küzdeniük a network tévé fejeseinek, amivel korábban még nem találkoztak.

A május közepi upfronts bejelentéseket követően nagyjából másfél hónapig viszonylagos csend honol az országos csatornák fejlesztési osztályánál, júliustól azonban kezdetét veszi a következő évadra történő felkészülés és várják, hogy beérkezzenek hozzájuk az ötletek, melyek egy részéből aztán forgatókönyv berendelés lesz. Az idei szezon azonban különbözik a többitől, a drámák terén ugyanis komoly mennyiségi visszaesés mutatkozott meg, a megszokotthoz képest jóval kevesebb író próbálta eladni a projektjét. Moran elmondása szerint, amíg a saját stúdiója szeptember közepére általában már a drámái felét értékesíteni tudja a network tévék felé, addig most csak a harmadánál járnak.

konkurencia 2.jpg

Nem egyedi a probléma, a stúdiók nagy része hasonló helyzetbe került, az ’íróhiányért’ Morgan a kábelcsatornák növekvő kínálatát, valamint a stream szolgáltatókat teszi felelőssé. Elképesztő adat, hogy 2013-ban több, mint 150 dráma kapta meg a zöld utat, ami magával hozza azt, hogy a már nevet szerzett forgatókönyvírók és producerek nagy százaléka le van kötve. Amennyiben pedig lenne idejük egy új sorozatba belekezdeni, többségük a nagyobb kihívást és szakmai megbecsülést jelentő kábelcsatornákhoz, vagy stream szolgáltatókhoz szerződik le. Jóval nagyobb kreatív szabadságban részesülnek, a Netflix esetében például a note (a csatornától érkező javaslat a sztori/karakter megváltoztatására) fogalmát sem ismerik, ráadásul, amennyiben műsorra kerülnek, akkor nagyobb esélyük van a túlélésre, mint az országos mezőnyben, ahol az alkotásuk nagyon gyorsan eltűnhet a süllyesztőben.

Az utóbbi időben egy aduász maradt a network tévék kezében, mégpedig az anyagiak, ugyanis jobban meg tudják fizetni az írókat/készítőket, mint a kábeles társaik. Komolyabb összeget mernék arra tenni, hogy az FX-nek kimagasló szériákat (The Shield és Terriers) szállító Shawn Ryan ezért próbálkozik szüntelenül országos sorozatokkal, a gyors bukások és a presztízsveszteség ellenére is. Nem lehet azonban általánosítani, így példának okáért az HBO és a Netflix képes túllicitálni az országos vetélytársakat, mely után egy pillanatig sem lehet kérdés, hogy kire esik majd a választás. A helyzetet jól szemlélteti az egyik neve elhallgatását kérő, országos csatornánál dolgozó szakember, miszerint augusztus végén átlagban napi két-három ötletet hallgattak meg, míg az év ezen időszakában általában ötnél több szokott lenni.

Ahhoz voltunk hozzászokva, hogy a projektek érkeznek hozzánk, mi pedig válogatunk közülük… idén azonban gyökeres változás állt be, mi megyünk közvetlenül az írókhoz ötletekkel, miközben az anyastúdióval (kiragadott példa: NBC esetében ilyen a Universal TV) jóval korábban össze kell hangolnunk a projektek előkészítését.”

konkurencia 3.jpg

Érdekes viszont, hogy amíg a drámák esetében kis túlzással élve lasszóval kell fogni az írókat, addig a sitcomoknál túlkínálat jelentkezik. Természetesen ez is összefüggésbe hozható a kábeles versenytársakkal, csak itt ellenkező előjellel, jóval kisebb a konkurencia, anyagi tekintetben pedig még nagyobbak a különbségek, mely a network tévék malmára hajtja a vizet. Dana Walden, a 20th Century Fox TV elnöke szerint „ez még mindig az a formája a történetmesélésnek, mely az országos csatornákon erősebbnek számít és sikerre vihető.” Főként a multikamerás sitcomok kelendőek, mivel ezeknél az egykamerás változathoz képest nagyjából egymillió dollárt lehet spórolni epizódonként, emellett pedig a szindikátusi sugárzások során is könnyebben értékesíthetőek.

Összefoglalásképpen elmondható, hogy az egyre erősödő konkurencia új, eddig még nem tapasztalt helyzetbe kényszeríti az országos csatornákat, akik kénytelenek lesznek adaptálódni a megváltozott szituációhoz. Azt, hogy ez miként és mennyire sikerül nekik, egyelőre nem tudjuk, de a közeljövőben érdekes lesz visszatérni a kérdésre.