A Fox történelmi bejelentése
„Nem csinálunk több pilotszezont” – Kevin Reilly
Élt 1986 és 2013 között... Kevin Reilly, a Fox programigazgatója a csatorna tegnapi TCA panelján bejelentette, hogy megszűnik számukra a pilotszezon. Nem túlzás azt állítani, hogy történelmi pillanatnak lehettek szem és fültanúi a pasadenai Langham Hotelben helyet foglaló újságírók, hiszen a Fox döntése már rövidtávon is alapvető változtatásokat fog hozni a sorozatiparban. A cikk során megvizsgálom a bejelentés előzményeit, részletesen utánajárok az okoknak és természetesen a várható következményekről is szót ejtek.
(Kevin Reilly, a Fox programigazgatója)
A döntés előzményei, avagy ismét bevállalós lett a Fox:
A tavalyi év során több ízben említettem, hogy a csatornavezetők közül Reilly-nál látom azt a fajta elkötelezettséget és szakmai hozzáértéssel párosuló bátorságot, amellyel ténylegesen változtatni szeretne a fennálló struktúrán, ami lassan, de biztosan megfojtja az országos csatornákat mind kreatív, mind nézettségi szempontból. A Fox a tavaly májusi upfronts bemutatójakor a drámák esetében letette a voksát a 13 epizódos évadok mellett. A Sleepy Hollow, az Almost Human, a 24: Live Another Day, a Wayward Pines és Gang Related a (basic) kábelcsatornákhoz hasonló epizódszámmal bír, ami jó eséllyel pozitív változásokat eredményez a minőség terén.
Emellett ügyesen felismerték, hogy már nincs értelme szeptembertől-májusig tartó szezonról beszélni, ki kell használni a nyári hónapokat, az Under the Dome példája bizonyította, hogy ekkor is lehet kiemelkedő eredményeket produkálni. Ennek megfelelően több sorozatuk premierjét májusra időzítették, így először lecsökkentik az uborkaszezon időtartamát, néhány év múlva pedig teljesen megszüntetik az országos csatornáknál évtizedek óta használt fogalmat. Reilly a legnagyobb bejelentését a TCA-turnéra hagyta, persze már voltak jelek arra vonatkozólag, hogy el szeretné hagyni a pilotszezont. Több 2014/15-ös sorozat, az ókori Egyiptomban játszódó Hieroglyph, a DC/Batman univerzumban játszódó Gotham és egy Tina Fey komédia is pilot nélkül került berendelésre, februárban pedig további sorozatokkal, többek között a Ben Affleck-féle The Middle Man, gyarapodik majd a lista.
Hozzá kell tenni, hogy korábban is előfordultak egyből, szkript alapján bekért országos sorozatok. A legemlékezetesebb az 1985-ös Amazing Stories volt, mely a sorozatban közreműködő Steven Spielberg miatt kapott egyből 44 részes berendelést a CBS-től. Közelebbi példa a szintén a csatornához kapcsolódó Under the Dome, az idén érkező Extant és Battle Creek, illetve az NBC-s Michael J. Fox Show. A nagy változás az, hogy most már a Fox esetében nem a kivétel jelzőt használjuk az ilyen alkotásokra, hanem ez lesz a megszokott.
(A Fox-ot már kihúzhatjuk innen)
Mit jelent és mivel jár a pilotszezon megszüntetése?
Mielőtt megvizsgálnánk a döntés mögött meghúzódó okokat, nézzük meg, hogy pontosan mit is értett Reilly a tegnapi hangzatos kijelentésén. Őt idézem: „Mi a pilotszezont szüntetjük meg és nem magukat a pilotokat, utóbbi még mindig nagy segítség lehet, főként a komédiák esetében. Tulajdonképpen a kábeles modellt fogjuk követni, a korábban megszokotthoz képest jóval kevesebb pilotot rendelünk be, a célunk az, hogy jobb arányszámokkal dolgozzunk. Ne az legyen, hogy a tíz pilotból mindössze kettőből készül sorozat, hanem kérjünk be csak kettőt (ez csak példálózás, ennél több lesz természetesen - a szerk.), de azokat meg is valósítjuk.”
Reilly elmondása alapján a Fox nem az első epizód alapján fog dönteni a sorozatberendelésről, ahogy az évtizedekig jellemző volt az országos tévékre. Tény, hogy ez nagyobb elkötelezettséget és bizalmat jelent, de számos pozitív hatása lehet. A piloton való munkálkodás közepette további szkripteket kér be a csatorna, sőt írószobát is felállítanak, ahogy az éppen a Gotham esetében is történik, így az íróknak több idejük van kitalálni a sorozat mitológiáját. Jó példa a Hieroglyph is, ahol az írók a többletidőnek köszönhetően több, mint fél évvel a premier előtt részletesen kidolgozták a sorozat irányát. A Fox programigazgatója biztos abban, hogy ez az országos csatornáktól szokatlan hozzáállás vonzani fogja majd a tehetséges alkotókat, akiket az utóbbi időben sorra elszipkáztak a kábelcsatornák. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a fiatal írók kinevelésére is, külön egyetemi kurzusokat indít a csatorna.
A döntést elősegítő gazdasági tényezők:
Reilly kerek-perec kijelentette, hogy elege van a mostani rendszerből, ami arra épül, hogy az írók nyáron felvázolják az ötleteiket, ezt követően megtörténnek a forgatókönyv berendelések, január és április között bekérik és leforgatják a pilotokat, aztán pedig májusban a ’legjobbak’ megrendelést kapnak. „Elavult a mostani struktúra, több évtizede ezt használjuk és napjainkban már sem kreatív (főként a forgatókönyvekre fordítható rövid időkeret miatt – szerk.), sem gazdasági okból nem éri meg ezt követni” – magyarázta a döntését.
A legfontosabb természetesen az anyagi oldal, korábban ugyanis úgy gondolkodtak a csatornák, hogy megéri nekik néhány millió dollárt kidobni az ablakon, mintsem vakon berendelni 13 epizódot. A stream szolgáltatók megjelenésével (igen, már megint itt tartunk) azonban megváltozott a feltételrendszer, jelentősen lecsökken a pénzügyi kockázat a pilot nélküli berendelések esetében. A CBS az Under the Dome és az Extant esetében is azért tudott előnyös szerződést kötni az Amazon-nal, mert utóbbi tudta, hogy végig leadhatja, pontosabban streamelheti az egyes epizódokat, hiszen már leforgatták azokat. Természetesen nem minden sorozat esetében lehet ilyen üzletet kötni, de Reilly szerint ekkor is jobban megéri a csatornáknak az egyből történő sorozatberendelés. „Az országos tévék biztonsági játékot játszanak, ragaszkodnak a megszokotthoz, közben pedig nem veszik észre, hogy az anyagilag ráfizetősebb megoldást választják.”
(Több csatorna is alkalmazza a pilot nélküi sorozatberendelést)
Reilly a célbalövéshez hasonlította a helyzetet, amikor is rosszul célzunk és nagyon gyenge lesz a találati arány, a pilotok 1/3-a, vagy nagyon jó esetben talán fele kerül csak berendelésre. „Úgy vélem, hogy a kockázati tényezőket is figyelembe véve az általam elképzelt modell hosszútávon jobban fog működni.” Hasonló véleményen van Ted Sarandos, a Netflix programigazgatója, aki már több ízben kijelentette, hogy feleslegesnek tartja a pilotok berendelését. A szavai rezonálnak a korábban elmondottakkal, mivel tudják a Netflix-ről, hogy mennyire elkötelezettek a projektjeik iránt, képesek a legígéretesebb projekteket magukhoz vonzani.
A kérdés természetesen az, hogy követni fogják-e a példájukat. A Fox és a Netflix mellett a Starz és az idén berobbanni kívánó (egyből három sorozattal) WGN America is a pilot nélküli, egyből történő sorozatberendelés mellett tette le a voksát. A többiek egyelőre óvatosabbak, de az A&E már sikere vitte ezt a modellt a Bates Motes esetében és az országos csatornák közül is egyre többen látnak benne fantáziát, már öt sorozat megrendelés mondható biztosnak a 2014/15-ös évadra, mindezt úgy, hogy a Fox-ot nem számoltam bele. Az FX látszólag kitart a tradicionális út mellett, de az idei újonc drámáik, a The Strain és a Tyrant esetében már a pilot bekérését követően elkezdtek dolgozni a további forgatókönyveken, így szinte biztosra volt vehető, hogy zöld utat kapnak.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy mindenki átveszi a fent vázolt struktúrát, de nagyon rövid időn belül odajutunk, hogy míg korábban különcnek tartottuk azt a csatornát, amelyik egyből sorozatberendeléseket osztogatott, a közeljövő során ez már teljesen elfogadott lesz. Arra pedig, hogy az új modell anyagi értelemben kifizetődő lesz-e, még nem tudjuk a választ, de érdemes lesz figyelemmel kísérni és visszatérni a témára.