Csatorna vezetők kerekasztal beszélgetése

Nothing has been better for the golden age of television than the season-after syndication on Netflix and others.” (Ted Sarandos, Netflix)

Kellemes meglepetéssel szolgált a héten a The Hollywood Reporter, akiknek köszönhetően ismételten a televíziózás kulisszái mögé pillanthattunk. Lassan már bevett szokássá válik náluk, hogy kerekasztal beszélgetésre hívják a kis képernyő prominens személyiségeit, korábban a színészeket és showrunnereket, míg ezúttal négy csatornavezetőt ültettek le egymás mellé. Remekül sikerült a résztvevőket kiválasztani, az országos csatornákat Kevin Reilly, a Fox programigazgatója, a basic kábeleseket John Landgraf FX elnök, a prémium (fizetős) kábelcsatornákat David Nevins, a Showtime vezetője, míg a stream szolgáltatókat Ted Sarandos, a Netflix programigazgatója képviselte.

thr.jpg
Személy szerint mind a négy csatornavezetőt nagyra tartom, a szakmai tudásukat pedig több ízben is bizonyították a közel egy órás beszélgetés során. Intelligens, az egyes témákat alaposan körbejáró párbeszédeket folytattak, ízelítőképpen néhány témakör, melyről szó esett:

  • Hatalmas a verseny a jelenlegi televíziós piacon, ezt Landgraf konkrét számadattal is alátámasztotta. Az idei évben 48 csatorna készített szkriptelt sorozatot, mely jövőre még tovább fog növekedni, vagyis egyre kiélezettebb lesz a verseny.

  • Természetesen nem maradhatott el a kérdés, miszerint melyik az a sorozat, melyet reálisan esélyük volt megszerezni, de különböző okoknál fogva másik csatornánál kötött ki. Landgraf a Breaking Bad-et említette, míg Reilly a Homeland-et hozta fel, mely ugyan elmondása szerint országoson nem lett volna kiugró siker, de büszke lenne arra, ha magukénak tudhatnák. Nevins nagyon szerette volna megszerezni a True Detective-et, melyre Sarandos is ácsingózott, aki az utóbbi évek legjobban megírt projektjei közé sorolta. Az HBO-val azonban nem lehetett versenyre kelni, akik olyan készítői szerződést kötöttek az alkotókkal, melyet egyiküknek sem állt módjában túllicitálni.

  • Landgraf és Nevins is kitért arra, hogy milyen nehéz feladat ismert mozis színészeket a tévébe csábítani. Elmondásuk szerint utóbbiak részéről elég gyakoriak a prekoncepciók, főleg a hosszútávú elkötelezettség miatt, de ezek gyorsan elmúlnak és eddig szinte kivétel nélkül jó tapasztalataik vannak. A mozis színészek többsége kifejezetten szereti a sorozatformátum hozadékait, rövidebb felkészülési idő, adott esetben improvizációs lehetőségek és a karakterizációra szánt nagyobb idő. Landgraf konkrét példákat hozott, Glenn Close és Jessica Lange bizonytalanok voltak a szerepvállalásaik előtt, de annyira bejött nekik a tévézés, hogy saját sorozatot kértek, majd kaptak (Damages, American Horror Story).

  • Szóba került a nézettségmérés, melynek középpontjában a Netflix állt, és az, hogy miért nem adnak ki adatokat, illetve azokat mennyiben kellene másképpen értelmezni, mint a vetélytársakét. Sarandos szerint náluk a Live+10 hónapos nézettségek az igazán lényegesek, és év végére a House of Cards-ot megelőzve az Orange is the New Black lesz a legsikeresebb saját gyártású produkciójuk.

  • A négy csatorna vezető a szindikátusi sugárzás változásairól és a pilotok nélküli berendelés előnyeiről és hátrányairól is diskurzust folytattak. Reilly többek között elárulta, hogy jövőre 50%-kal kevesebb dráma pilotjuk lesz, elavultnak érzi ugyanis a pilotszezon struktúráját. Az SVOD rendszer, a reklámbevételek, a sorozatokba fektetett összegek és azok megtérülése szintén rendkívül hálás témák, ezek és még sok minden más is szóba kerül az alábbi videón.