Újoncok a sorozatgyártásban – 1. rész
Egyre kiélezettebb verseny folyik a tévés piacon, melyet tökéletesen szemléltet John Landgraf, az FX elnökének még januárban tett nyilatkozata:
"A tavalyi év során 133 szkriptelt sorozatot vetítettek az Egyesült Államokban. Ebben a komoly versenyhelyzetben nagyon oda kell figyelnünk, hogy mire mondunk igent... a célunk továbbra is az, hogy kiemelkedőt alkossunk, lehetőleg olyat, ami megkülönböztet minket a többi csatornától."
A 2000-es években a kábelcsatornák mind minőség, mind nézettség tekintetében hatalmas fejlődésen mentek keresztül és lehagyták az országos ellenfeleiket, a sikerek pedig magukkal hozták azt, hogy még többen részt akarnak venni ebben a jövedelmező iparágban. Két részes cikksorozatunkban ezekkel az újonc - kiemelve, hogy ez a jelző természetesen a saját gyártású, szkriptelt sorozatokra vonatkozik - csatornákkal foglalkozunk. Elsőként azok kerülnek sorra, akik a közelmúltban próbálták ki magukat és sikereket tudtak felmutatni, holnap pedig az úgymond szűz csatornákkal foglalkozunk, akik a következő 1-2 évben fognak saját produkcióval előállni.
AMC
A csatorna, melynek fő profilja másfél évtizedig klasszikus mozifilmek vetítése volt, több alkalommal is próbákozott saját gyártású sorozatokkal. Az első kísérletek, mint az 1940-es években játszódó, egyébként kifejezetten igényes darab, a Remember Wenn csúfos kudarccal végződtek. A jeget végül a Robert Duvall és Thomas Haden Church főszereplésével készült Broken Tail törte meg, a szakmai és anyagi siker pedig arra ösztökélte a vezetőket, hogy újból belevágjanak néhány kockázatos projektbe. Mindez egy páratlan sikertörténetet eredményezett, a a 2007-ben bemutatott Mad Men és Breaking Bad az elmúlt fél évtized talán két legerősebb drámája, ráadásul az Emmy-díjátadókon is taroltak, kedvenc reklámszakembereink az eddig bemutatott öt évadjuk során 89 jelölést és 15 díjat söpörtek be, míg meth főző kémia tanárunk 29/7-es arányt tud felmutatni.
A The Prisoner című minisorozattal ugyan befürödtek, de a 70-es évek paranoid thrillerek legjobb pillanatait megidéző Rubicon ismét a megszokott minőséget képviselte, a The Walking Dead pedig a csatorna, sőt mára az egész tévés mezőny legsikereseb sorozatává nőtte ki magát. Minden szép és jó... volt nagyjából két évvel ezelőttig, amikortól is Charlie Collier elnök elkezdett hibát hibára halmozni. A Rubicon-t egy évad után elkaszálták, úgy gondolom a gyenge nézettség ellenére presztízsből illett volna megtartani, ezt követően pedig komoly viták következtek Frank Darabont (The Walking Dead) és Matthew Weiner (Mad Men) showrunnerekkel, amik ráadásul a nyilvánosság előtt játszódtak, ami aláásta a csatorna addig makulátlan hírnevét.
Ezt követően jött a nézőket és a szakmát alaposan megosztó The Killing, majd a középszerűnek is csak jóndulattal mondható Hell on Wheels című western, ami teljesen érthetetlen módon kapott - mind nézettség, mind minőségi szempontok alapján - harmadik évados berendelést. Mindezt a napokban (ideiglenesen) visszavonták, ugyanis nem egyeztek meg a készítővel, aki időközben jelezte, hogy nem kíván tovább foglalkozni a sorozattal. A közeljövőt vizsgálva felemás a helyzet, a Breaking Bad jövőre kifut, a Mad Men hét évadosra van tervezve, így a két 'image' sorozatától hamarosan elbúcsúzik az AMC. A The Walking Dead páratlan sikere ugyan megnyugtathatja őket, az újoncaik kapcsán azonban egyelőre szkeptikus vagyok, jelenleg egy nyomozós és egy ügyvédes pilotjuk forog... lehet, hogy eltűnt a korábbi vállalkozókedv, mely pár év alatt a legjobb basic kábelesek közé emelte őket?
Starz
A prémium csatorna, mely az HBO és a Showtime által kikövezetett úton próbál meg haladni. Első sorozatuk a mozifilm alapján készített Crash volt, mely azonban gyorsan eltűnt a süllyesztőben. Az első komolyabb (szakmai) sikert a Rob Thomas által készített, zseniális Party Down hozta el, a komédia/dramedy azonban csupán két évadot élt meg. Mindennek az oka az újonnan kinevezett elnökben, a korábban az HBO-nál sikert sikerre halmozó Chris Albrecht-ben keresendő, aki úgy döntött, hogy kizárólag drámák készítésére fog ráállni a csatorna. Ha a Starz sorozatait egy szóval kellene jellemezni, akkor a múltidézést lehetne mondani, az eddig elkészült és a közeljövőben bemutatandó alkotásaik nagy része történelmi témájú.
A Spartacus a csatorna addigi eredményeihez képest hatalmas sikernek mondható, ráadásul a nézők nagy százaléka ezzel a szériával azonosítja a Starz-ot. Ezért is érthetetlen Albrecht azon döntése, miszerint a jövő év elején esedékes harmadik évaddal véget ér a széria, hiába hivatkozik, véleményem szerint erősen kifogásolható szakmai indokokra. A tavalyi Camelot csúfos bukásnak bizonyult, a The Pillars of the Earth és a Torchwood: Miracle Day minik pedig különösebb visszhang nélkül maradtak. Jelenleg három sorozatuk van: a Spartacus-ról már ejtettünk szót, az 1960-as évek Miamijában játszódó Magic City a nyáron ugyan megkapta a második évadot, de sajnos a kivitelezés igencsak középszerűre sikeredett. A rég áhított kritikai sikert végül a Kelsey Grammer főszereplésével készült politikai dráma, a Boss hozta meg, hozzátéve, hogy a nézettség mind a két évad során rendkívül gyenge volt.
Nézünk egy kicsit a jövőbe: rengeteg új projekt van előkészületben, ezek közül azonban csak a Da Vinci's Demons bemutatási dátuma ismert, 2012 tavaszán érkezik majd az eddig sorozatos fronton felejthetően teljesítő David S. Goyer alkotása. Ennél sokkal ígéretesebbnek hangzik a Spartacus alkotójának új sorozata, az Incursion, mely a leírások alapján egy megalkuvás nélküli, kőkemény sci-fi, a történet alapján az emberiség egy idegen faj ellen veszi fel a harcot és az elképzelések szerint minden rész új bolygón játszódna. Tervezés alatt áll egy természetfeletti thriller a The Brick (Gore Verbinski produceri felügyelete mellett), egy nagyszabású kalózós széria a Black Sails (Michael Bay áll mögötte), valamint a J. Michael Straczynski által írt Vlad Dracula, mely a 15. századba repítene vissza minket. Az anime alapján készített Noir és a történelmi Marco Polo is előkészületben van ugyan, de itt szkript, illetve forgatási problémák merültek fel, így nem tudni, hogy lesz-e valami ezekből a sorozatokból.
Cinemax
Az HBO kistestvére közel 30 éves múltra tekinthet vissza, ennek ellenére 2011 februárig nem rendelkezett saját gyártású sorozattal. Másfél év alatt azonban egyből öt szériát rendeltek be, melyek kivétel nélkül az akció, illetve a thriller műfajt képviselik. Ennek oka abban keresendő, hogy a Cinemax itt lát egy piaci rést, melyet szeretnének kihasználni. Elsőként az angol Sky csatornával együttműködve beszálltak a Strike Back című sorozatba, amely így teljesen új felállást kapott, mind az írói gárdát és főszereplőket, mind a pénzügyi lehetőségeket tekintve. Az eddig koprodukcióban készült két szezont a csatorna elvárásainak megfelelő nézettség és pozitív szakmai visszajelzések jellemezték, a 3. évados (az eredetit is beszámítva negyedik) berendelés papírformának volt mondható.
Következett a Hunted, melyet ezúttal a BBC-vel közösen hoztak tető alá, a kémsztorival operáló, a Strike Back-hez hasonlóan Frank Spotnitz által készített széria októberben mutatkozott be először az angol, majd pár hétre rá az amerikai nézőknek. A csatorna az újságírók reakcióival igen, a nézettséggel azonban már kevésbé lehet elégedett. Januárban érkezik a csatorna vélhetően eddigi legnagyobb dobása, az Alan Ball (Six Feet Under, True Blood) által megálmodott Banshee, melyben egy egykori elítélttel ismerkedhetünk meg, aki egy kisvárosba érkezve átveszi a hirtelen elhyunt seriff helyét. A negyedik saját gyártású produkciójuk a Sandbox című akciósorozat lesz, a leírás szerint egy csapat iraki és afganisztáni veterán hazatér a szülővárosába, amit időközben bűnözők vettek birtokukba. Természetesen egyből elkezdik a tisztogatást. Végül essék szó a Transporter-ről is, a mozifilm alapján készített sorozat forgatása a főszereplő, Chris Vance balesete miatt alaposan elhúzódott, de már dobozban van az első évad. Egyelőre nem tudunk premier dátumot.
Röviden még három olyan csatornáról szeretnék szót ejteni, amelyek szintén az elmúlt pár év során kezdtek bele saját gyártású sorozatok készítésébe: az A&E a The Glades című, sablonos nyomozós sorozattal nyitott, mely a nem kiemelkedő, de korrekt nézettségének köszönhetően már a negyedik évadjára készülhet. A Fox által kidobott Breakout Kings viszont mindössze két évet ért meg, maradjunk annyiban, hogy nem volt kér érte. Idén jelentkeztek egy felejthető Kóma minisorozattal, a legutóbbi próbálkozásuk viszont, a western beütéssel bíró Longmire a korábbiakhoz képest meglepően jól sikerült. A pilotjaik közül egyértelműen a Chloe Sevigny által fémjelzett Those Who Kill tűnik a legígéretesebbnek, a dán eredeti alapján készülő produkcióban egy sorozatgyilkos utáni nyomozás áll a középpontban.
Az MTV a sikerek mellett csúya bukásokat is elkönyvelhetett az elmúlt 1-2 év során. Az Awkward és a Teen Wolf remekül szerepel, előbbit még a kritikusok is kifejezetten kedvelik, de a Death Valley, az I Just Want My Pants Back, vagy éppen a The Hard Times of RJ Berger is idő előtt került le a műsorról a gyenge nézettség okán. Jelenlegi állás szerint a két újoncuk, az Inbetweeners amerikai verziója és az Underemployed sem számíthat sok jóra.... A BBC America a nyár végén mutatta be első sorozatát, az 1860-as évek New York City-jében játszódó Copper-t, mely nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ennek ellenére a csatorna, valószínűsíthetően presztízsből berendelte a második évadot.