Treme - pilot

David Simon, aki korábban Baltimore-ról (Homicide: Life on the Street, The Corner és még ezeket is felülmúló remekműve a The Wire) valamint Irakról (Generation Kill) adott egy minden addiginál realistább életképet, ezúttal New Orleans városát szemelte ki magának. Természetesen ezúttal is az HBO-val karöltve készítette el sorozatát, mely három hónappal a Katrina hurrikán pusztítása után játszódik.

The flooding of New Orleans was a man-made catastrophe. A federal fucking-up of epic proportions

Mindezt a John Goodman által alakított karakter szájából halljuk, de egy percre se higgyük azt, hogy egyszerű kinyilatkoztatást eszközölnek, a pilot jóval többrétegűbb, mint a tragédiáért felelősek utáni kutatás. Fantasztikus, ahogy már a főcímet megelőző néhány percnyi képsorral meg tudják teremteni azt az egyedi, New Orleans-ra jellemző hangulatot, köszönhetően a hurrikán pusztítása után most először megtartott  ügynevezett 'second line-nak', mely egy tradicionális zenés felvonulás, egyedi tánccal egybekötve.

Ez a sorozat New Orleans-ról, az ott élő emberek tragédiájáról szól, de közel sem szájbarágósan, hanem a Simon-tól megszokott valósághű ábrázolásmódot követve. A város zenéjét, jellemző ételeit, az itteniek gondolkodásmódját, a déli akcentust, valamint a tragédia utáni állapotokat mutatják be nekünk a karakterek szemén keresztül. Nem kell hatásvadász dolgokra gondolni, egyszerű, hétköznapi emberekről van szó, legyen szó zenészekről vagy éppen egy étterem tulajdonosról.

David Simon, valamint szerzőtársa társa Eric Overmyer remek munkát végzett velük, a sablonokat kikerülve, komplex és életszerű karaktereket kapunk. Ebben természetesen az írók mellett a nagyszerű színészgárdának is szerepe van, melyek közül John Goodman-ről már korábban esett szó, a városért kiálló és bizony könnyen dühbe guruló (majdnem egy brit forgatócsoport kamerája bánta) Creighton Bernette szerepében alakít emlékezeteset. A Wire-ből ismerős Wendell Pierce egy megélhetési gondokkal küszködő - taxis jeleneteibe a Simon-ra jellemző abszurd humort is sikerült belecsempészni - zenészt játszik, Batiste a trombitájával ugyan kétségtelenül jól bánik, de az élet más területén már közel sem ennyire szerencsés.

Steve Zahn testhezálló feladatot kapott, filmjeinek többségében ugyanis egy izgága, sok mindent elszúró, de alapvetően jó szándékú karaktert hoz, mely mostani sorozatszerepét is jellemzi. Barátnőjét, illetve a kettejük közti kapcsolat szemléltetéséhez inkább Zahn-tól idézek

You can't throw me out. I'm your boyfriend. Kind of. Maybe not on a consistent basis. But I'm a friend... with benefits.

Kim Dickens alakítja, aki egy másik HBO-s sorozattal, a Deadwood-dal bizonyított korábban. Ő sincs könnyű helyzetben, étterme munkaerő hiányban szenved, de emellett a beszerzési gondok és úgy egyáltalán a csőd elkerülése is komoly kihívás elé állítja.

A Wire kapcsolat nem merül ki Pierce-nél, hiszen Clarke Peters is feltűnik, a városba most visszatérő Albert szerepében egy öntörvényű, mindenre elszánt karaktert alakítva. Végezetül Khandi Alexander és a Creighton feleségét megformáló Melissa Leo-ról emlékezzünk meg, utóbbi eltűnt öccse miatt az ő történetszáluk szorosan egymáshoz kapcsolódik. A pilotban egy rövid vendégszerep erejéig feltűnt Elvis Costello is, az egyik első ismert zenész volt, aki a hurrikánt követően feltűnt, majd dolgozni kezdett (River in Reverse albumán) a városban.

A kezdés hozta az előzetes várakozásaimat, elsősorban a kiváló atmoszféra teremtésnek és már dicsért jellemábrázolásnak köszönhetően. Simon, ahogy azt tőle már megszokhattuk kerüli a hatásvadász elemeket, nincs szüksége izzadságszagú fordulatokra, a történetszálakat lassan bontja ki, melyekben úgy gondolom részről-részre jobb lesz majd elmerülni. Az HBO erre lehetőséget biztosít nekünk, az igencsak harmatos 1.1 milliós össznézettség, valamint 0.4-es demó eredmény ellenére berendelték a második évadot.

Michael Lombardo, az HBO programigazgatója a következővel magyarázta a döntést:

I can’t think of another show that is more emblematic of what we aspire to be as a network than Treme.

A Treme indulásához sajnos egy szomorú esemény is kötődik, a sorozatban producereként, valamint íróként közreműködő (Simon és Overmyer után neki volt a legtöbb beleszólása a produkcióba) David Mills másfél héttel a premiert megelőzően hunyt el. Simon egyik legrégebbi munkatársa volt, a Homicide: life on the Street, The Corner, majd a The Wire-n is együtt dolgoztak, munkásságáról, valamint emberi kvalitásairól Alan Sepinwall megemlékezésében olvashatunk.

Értékelés:

Címkék: treme