Egy páratlan sikertörténet: AMC
Az AMC, vagyis teljes nevén az American Movie Classics három évvel ezelőttig szinte teljesen ismeretlennek számított a sorozatrajongók körében. 2007 nyarától kezdődően azonban egy nem mindennapos sikertörténet zajlott le a szemünk előtt és egy tudatosan felépített koncepció keretében napjaink egyik legnagyobb elismerésnek örvendő csatornájává vált. A bejegyzés keretein belül megismerkedünk az idáig vezető úttal, megnézzük a jelenlegi és jövőbeli kínálatukat és megpróbálunk választ keresni arra is, hogy vajon miként sikerült ilyen gyorsan a csúcsra érniük.
Az AMC 1984. október 1-én kezdte meg pályafutását, az akkor még fizetős kábelcsatorna fő profilja mozifilmek vetítése volt, kezdetben főként klasszikus alkotásokat adtak, de mára vegyesen, a legújabb daraboktól az 50-es évek westernjein át sok minden megtalálható a kínálatukban. 1987-től basic (alap - nem fizetős) kábelcsatorna lett, ennek köszönhetően két évvel később mintegy 39 millió, míg napjainkra már 94 millió háztartásba jut el. A Rainbow Media Holdings által birtokolt AMC fénykora a 2007-es Mad Men-től datálható, de ezt megelőzően is próbálkoztak saját készítésű sorozatokkal. Az 1996-os Remember WENN a 40-as évekbe kalauzolt el minket és egy fikciós rádióállomás életébe engedett betekintést.
A 30 perces sorozat négy évadon keresztül volt műsoron, korrekt nézettséggel futott, ráadásul a kritikusok is nagyra tartották. A helyét a mindössze 16 részt megélt The Lot vette át, mely hasonló korszakot (1930-as évek) dolgozott fel, de ezúttal egy filmstúdió működésébe nyerhettünk bepillantást. Az AMC ezt követően egy ideig nem próbálkozott sorozatkészítéssel, végül 2006-ban aztán tört meg a jég: a Robert Duvall és Thomas Haden Church főszereplésével készült Broken Tail-t jól fogadta a közönség, ráadásul a western minisorozat az Emmy-díjátadón is kiválóan szerepelt (16 jelölés és 4 díj).
A csatorna elérkezettnek látta az időt, hogy egy saját gyártású dráma sorozattal álljanak elő, a kérdés csupán az volt, hogy melyik utat választják: a könnyebb, a tömegízlést kiszolgáló szériákat, vagy az egyedi, minőségibb produktumokat helyezik előtérbe. Ed Carroll, az AMC elnöke az utóbbi mellett tette le a voksát:
The network was looking for distinction in launching its first original series... and we took a bet that quality would win out over formulaic mass appeal.
Beváltak a számításai, a 2007 nyarán elrajtolt Mad Men, illetve a fél évvel később bemutatkozó Breaking Bad szinte azonnal kritikus kedvenc lett és ezzel együtt a díjátadók főszereplői - az Emmy-n 65 jelölés 13 díj az eddigi mérlegük. Legalább ennyire lényeges az is, hogy mindkettőre igaz a brand show kifejezés, tehát az AMC számára mintegy védjegyként szolgáló, a csatorna image-ét meghatározó sorozatokról van szó. Tulajdonképpen már az első két drámájukkal (addig két dramedy és egy minisorozat volt a számlájukon) olyan presztízsre tettek szert, amelyre a legtöbb csatorna éveket, évtizedeket vár... Talán csak az FX tudott ehhez hasonlót felmutatni 2002-ben, a The Shield debütálásakor.
Ez, legalábbis egy saját gyártású sorozatok terén fiatalnak mondható csatornának legalább annyira fontos, mint a nézettségi mutatók. Utóbbi nem meglepő módon jelenleg nincs összhangban a sorozataik minőségével. Ezzel azonban számoltak a csatorna vezetői is és egyelőre úgy tűnik, hogy kitartanak az eredeti elképzeléseik mellett. A tudatos építkezés tetten érhető a sorozataik előkészítő fázisánál is, alaposan megválogatják, hogy végül mely ötletekre bólintanak rá és kérnek belőle pilotot.
Számokkal alátámasztva: az eddig elkészített öt pilotból mindegyiket berendelték sorozatnak: Mad Men, Breaking Bad, Rubicon, The Walking Dead és nemrégiben Veena Sud egyelőre cím nélküli (korábban The Killing) projektjére mondtak igent. A felsoroltak jellemzésébe most nem kezdek bele, a címkékre kattintva elérhetőek a hozzájuk kapcsolódó írások. Az AMC eddigi egyetlen félresikerült produkciója a tavaly novemberben bemutatott The Prisoner című mini volt, de igazából ezért sem kárhoztathatjuk a csatornát, hiszen egy bátor, komoly lehetőségeket magában rejtő próbálkozás volt.
Ahogy ígértem, a jövőről is ejtek szót: a The Walking Dead októberben kerül bemutatásra, az egykor The Killing címre hallgató dráma pedig 2011-ben várható (egyelőre nincs pontos időpont). Jelenleg pilot fázisban van az 1860-as években játszódó Hell on Wheels című western, a történet alapját az első transzkontinentális vasútvonal építése adja majd. Joel Stillerman, az AMC társ-elnöke így nyilatkozott róla:
The epic setting provides the perfect backdrop for the early industrialism and corruption surrounding the project; the incredible immigrant experience; and the good, the bad, and the ugly of what it took to get this railroad built. The Gaytons (forgatókönyvírók) have created a high octane world that pays homage to the script's namesake, and this show fits perfectly with our goal of creating premium television on basic cable.
Az elmondottak, valamint a csatorna eddigi pilot-berendelés aránya alapján jó esélyünk van arra, hogy bekérik sorozatnak a Hell on Wheels-t.
Előkészületi stádiumban van a Black Gold: The Teapot Dome Scandal címre hallgató minisorozat, mely az 1920-as évekbe kalauzol minket. Warren G. Harding elnökké választását és az ennek kapcsán kirobbant botrányt, mely szerint olajcégek segítették hatalomra, kísérhetjük nyomon. Még egy jövőbeli projektről meg kell emlékezni: a forgatókönyvírás fázisában van (pilot berendelés még nem történt) John Lee Hancock (The Blind Side) sorozatötlete, az egyetemi foci világát bemutató The Wreck. A történet szerint a rendkívül gyenge idény után ultimátumot kap a csapat legendás edzője, amennyiben az új évadban sem sikerül sikereket elérni, távoznia kell.
Az AMC három évvel ezelőtt, (lásd a Caroll nyilatkozatot) kijelölt magának egy utat, a megalkuvást nem tűrő, a minőséget mindig előtérbe helyező koncepció pedig kifizetődött számukra. Mára az HBO és az FX mellett ők rendelkeznek a legerősebb kínálattal (a kevesebb sorozat ellenére) és a jövő is rendkívül ígéretesnek tűnik.