Top 10 - underrated sorozatok
Az eheti gaines-szel közös toplistában az underrated, vagyis az alulértékelt sorozatokat vesszük górcső alá. Sajnálatos módon jó néhány olyan széria van, akár a közelmúltat, akár a jelent nézve, melyek nem kapták meg a minőségük alapján nekik járó elismerést, illetve bármennyire is megérdemelték volna a sikert, különböző okoknál fogva nem voltak képesek meghódítani a nagyközönséget. A top 10-be csak olyan alkotás kerülhetett, amely egy évadnál tovább volt műsoron. Ezt a kitételt azért hoztuk, mert a későbbiekben tervezünk egy 'legjobb korai kaszát kapott sorozatok' listát és minden bizonnyal lett volna átfedés.
10. Arrested Development (Fox) 2003-2006
Szeretjük szidni a FOX-ot a csúnyán elkaszált, megbolygatott sorrendű sorozataikért, de ne feledjük az alábbi tényt: kaptunk tőlük három évad Arrested Developmentet, pedig akár egy évad után lehúzhatták volna a rolót. Gond nélkül ki lehet jelenteni, hogy minden idők egyik legjobb szitkomjáról van szó; az AD már-már szürreálisan zseniális, az írók kiengedték a szellemet a palackból, szabadjára engedték a fantáziájukat - és aztán mindent meg is valósítottak a képtelen ötletekből. Csak bízni tudok benne, hogy lesz még valaha szerencsénk hasonlóan elborult, tabudöntögető és kreatív sorozathoz.
9. Men of a Certain Age (TNT) 2009
Egy ötven körüli fickókról szóló TNT-dramedy Ray "Szeretünk Raymond" Romanóval a főszerepben? Nem várnánk sokat tőle, pedig egy igazi gyöngyszemre lelhetünk benne. Mike Royce-ékat nem nagyszabású cselekményszálak, hanem az élet apró mozzanatai érdeklik, s mindezt életszerűen, emberien, és ami a legfontosabb, szórakoztatóan teszik. Ray Romano meglepően erős drámai alakítással rukkol elő, míg a fajsúlyos szerepeiről ismert Andre Braugher ezúttal humoros oldalát csillogtatja meg. Vicces, megható, szerethető kis sorozat harmatos nézettséggel: a Men of a Certain Age-et garantáltan ott találjuk az "underrated" lexikonszócikke alatt.
8. Community (NBC) 2009
"Biztos Szent Patrik napját ünneplik az NBC-nél. Ezek az őrült részegek berendelték a harmadik évadot."- így reagált Dan Harmon arra, hogy a pávás csatorna március közepén bekérte a sorozata következő évadját. Mindez jól mutatja, hogy sokan a gyenge nézettség okán egy garast sem adtak volna a Community életben maradására, de az NBC-t végül meggyőzte a nehéz időpont (csütörtök nyolc óra), a kritikusok dicshimnusza és a kicsi, de rendkívül elhivatott rajongótábor. A sitcom, mely nem titkoltan a szerző egyik személyes kedvence, pedig ki is érdemelte ezt a bizalmat, hiszen a nagyszerű humora mellett egy rendkívül intelligens és sokrétű sorozatról van szó. Olyan érzése van az embernek, hogy Dan Harmon és az írógárda kifogyhatatlan ötlettárral rendelkezik, a folyamatos kísérletezéseik pedig szinte mindig eredményre vezetnek.
7. Treme (HBO) 2010
David Simon nem épp a bombasikereiről híres: a nézők általában ódzkodnak a sorozataitól, mert olyan témákról és olyan körítésben mesél, amiket jobb szeretnének nem észrevenni, és furcsamód a díjkiosztókon is mellőzik. A Treme ráadásul a kritikusok körében is vegyes fogadtatásban részesült, és még kevésbé nézőcsalogató, mint a zsarudráma-alapokon nyugvó Drót volt. Minimális cselekmény, tömény hangulat - a Treme az a sorozat, amelyikben hétről hétre fel lehet oldódni, olyan emberek között, akikkel csak együtt akarsz lógni. Ha valakit egyszer beszippant New Orleans kulturális, zenei, kulináris világa, azt többé nem is ereszti.
6. The Wire (HBO) 2002-2008
Minden idők egyik, véleményem szerint egyenesen a legjobb sorozata melynek, az amerikai kritikusok egyöntetű véleménye szerint bérelt helye van s sorozatok panteonjában. Ezzel szemben öt év alatt mindössze két Emmy jelölés (mindkettő fogatókönyv), a díjat egyszer sem vihette haza, a Golden Globe-on pedig még jelölésre sem méltatták. Megemelhetjük a kalapunkat az HBO előtt, a díjak hiánya és a gyenge nézettség dacára 60 epizód került képernyőre, a csatorna ismét a minőséget és ezzel együtt a presztízst részesítette előnyben. David Simon korszakalkotó műve tulajdonképpen egy realisztikus tabló Baltimore-ról, az igazságszolgáltatási és a politikai érdekkapcsolatokról, a drogüzlet működéséről, a legalsóbbtól a legfelső szintekig, de egyben átfogó szociográfiai tanulmányként is felfogható (oktatás, újságírás, kikötői munkásosztály).
5. In Treatment (HBO) 2008-2010
Az HBO rendhagyó felépítésű, az emberi lélek bonyolult útvesztőjét feltérképező kamaradrámája feladta a leckét a nézőknek, nem sokan kaptak rá Gabriel Byrne terapeuta és páciensei sessionjeire. Való igaz, a sorozat intenzív, és komoly odafigyelést, érzelmi befektetést igényel, de maximálisan meg is hálálja azokat: a félórás epizódokból összefűzött sorsok és történetek rendre katarzissal zárulnak. A drámairodalomba illő forgatókönyveket pedig olyan színészek keltik életre, mint Dianne Wiest, John Mahoney vagy Mia Wasikowska. A díjátadókon jól szereplő sorozatot három évad erejéig tartotta meg az HBO, amiért nem lehetünk elég hálásak nekik.
4. Party Down (Starz) 2009-2010
A Starz rövid életű sorozatát olyan kevesen nézték, hogy a készítők utólag azon tréfálkoztak, nem találkoztak élő emberrel, aki ismerte volna a sorozatukat (már a rokonaikon és barátaikon kívül). Ami felettébb szomorú, lévén az utóbbi évek egyik legjobb vígjátékáról van szó. A fantasztikus szereplőgárda zseniális epizódokban, hol szomorú, hol kínos, hol sírvaröhögős pillanatokkal mutatta be egy partiszervizes csapaton keresztül, meddig hajszolhatja az ember az álmait. A Party Down szerencsére egyenletesen halad a megérdemelt kultstátusz felé, és remélhetőleg olyan sorozat lesz, amit az elkövetkezendő években rengetegen fedeznek majd fel, hogy aztán a fejüket verjék a falba, amiért nem nézték élőben.
3. Brotherhood (Showtime) 2006-2008
Mai napig bezárólag a Showtime legjobb drámája, mely körül, köszönhetően annak, hogy a fontosabb díjátadókon még jelölés szintjén sem vették figyelembe, és a nézettség is gyengén alakult, minimális felhajtás/hype alakult ki. A sorozat az ír Coffee család életébe enged bepillantást, az egyéni drámák mellett politikai játszmákat és a helyi maffia működését kísérhettük figyelemmel, mindehhez pedig elsőrangú karakterizáció társult. Érdemes összehasonlítani a tematikájában hasonló The Sopranos-szal, az HBO sorozata csatornarekord nézettséget produkált és folyamatos díjesőben részesült, a Brotherhood pedig annak ellenére, hogy a minőséget tekintve nem volt tőle lemaradva, egyiket sem mondhatta el magáról.
2. Friday Night Lights (NBC; Direct TV) 2006-2011
2006-ben minden bizonnyal elmosolyodtam volna, ha azt mondják nekem, hogy öt évadot fog megélni a Friday Night Lights. Jason Katims alkotása azonban olyan, mint a sorozatbeli East Dillon Lions, számtalanszor lesajnálták már, esélytelennek titulálták őket, de mindannyiszor képes volt a szakadék széléről visszakapaszkodni és bizonyította a benne rejlő hatalmas potenciált. Többször is csodával határos módon menekült meg, a gyenge nézettséget, az írósztrájkot, a díjátadókon való mellőzöttséget (tavaly ebben pozitív irányú változás állt be) is túlélte és ezért hatalmas köszönet jár az NBC - Direct TV kettősnek. A sorozat idén februárban egy szinte tökéletes évadzáróval zárta le a pályafutását, Gaines kolléga egy februári bejegyzésben búcsúzott el Dillon-tól, érdemes elolvasni.
1. Veronica Mars (UPN; CW) 2004-2007
Ránézésre átlagos tinisorozatnak tűnik, de ez csak látszat, ráadásul a Veronica Mars-ra sok jelzőt lehet használni, de az átlagos biztosan nincs közöttük. Egy noir filmek hangulatát megidéző, összetett történettel bíró, rendkívül okos és nem mellesleg humoros párbeszédekkel tarkított sorozatról van szó, remek zenés montázsokkal és egy karakán, imádnivaló főszereplővel. A Veronica Mars-ra sem talált rá a nagyközönség és természetesen a díjátadókon is hanyagolták, talán épp azért, mert nem tudták behelyezni a megszokott skatulyáikba, kívülről és a karakterek átlagéletkoráét nézve tinisorozat, de nyelvezetét, atmoszféráját, intelligens történetszövését tekintve már valami egészen más. A harmadik, egyben záró évad cliffhangerrel ért véget, sokáig szó volt egy a történetet lezáró mozifilmről, de sajnos ez pénzügyi okokból nem valósulhatott meg.
Honorable mentions: Carnivále, Life, Flight of the Conchords, Louie,
Better Off Ted, Dollhouse, Parks and Recreation