Top 10 - legjobb főcímek
Egy hét szünetet követően ismét jelentkezik a top 10 rovat, Gaines kollégával ezúttal az általunk legjobbnak tartott főcímeket szedtük össze. A jó főcímek ismérve, hogy ráhangol az adott sorozatra, átadja annak az atmoszféráját, tökéletes felütést biztosít hozzá és eszünkbe sem jut átpörgetni. Sajnos az utóbbi időben az országos csatornákon háttérbe szorultak, a legtöbb esetben csak néhány másodperces álló képet kapunk. A kábelesek azonban, közülük is főként a fizetősek, tartják bennünk a lelket, nekik köszönhetően továbbra is találkozunk hosszabb és ami igazán fontos, kreatív főcímekkel.
Talán még soha nem volt ilyen nehéz dolgunk a válogatás során, ennek megfelelően a honorable mentions rész igencsak hosszúra sikeredett. Érdemes ez utóbbit is végigböngészni, a többségük nagyon közel volt a bejutáshoz, az egyes címek mellett látható linkekre kattintva pedig ezen sorozatok intróit is meg lehet tekinteni.
10. How To Make It In America (HBO)
Az Entourage párjának szánt sorozat mind a közönség, mind a kritikusok részéről közepes visszajelzéseket kapott, a főcímet azonban mindenki kiemeli, elsősorban Aloe Blacc szenzációs, fülbemászó száma, az I Need a Dollar miatt. Kár, hogy a sorozat nem ér fel a remek ritmusú főcím New York-i életképeihez.
9. Men of a Certain Age (TNT)
Az idei év legfájóbb kaszája, de nemcsak a sorozat, hanem ez a rövid, de rendkívül hangulatos főcím is hiányozni fog. A főszereplők fiatalkorából összevágott képsorok, valamint az alatta hallható The Beach Boys dal, a When I Grow Up (To Be a Man) tökéletesen passzol egymáshoz, emellett az intró a sorozat színvilágát, valamint atmoszféráját is megidézi nekünk.
8. Battlestar Galactica (Syfy)
Richard Gibbs alkotása a Gayatra Mantra nem nyerte el a Sci-Fi Channel tetszését, így az első évadban Bear McCreary szerzeményének, a Two Funerals-nak egy átalakított verzióját használták főcímként. Legalábbis az amerikai vetítés során, Angliában már a kezdetektől Gibbs műve mellett tették le a voksukat, Ron Moore közbenjárásának köszönhetően pedig a második évadtól Amerika is átvette. Vészjósló, elsősorban a minisorozatból átvett képeket láthatunk, melyekből leginkább a fenyegetettség érzése jön át, az intró végén pedig a japán taiko dobszó alatt az aktuális epizódból láthatunk részleteket.
7. Millenium (Fox)
A nyomasztó világvége-sorozathoz depresszív és baljós főcím dukál, melynek borzongató zenéjét, ahogy az X-akták esetében, ez esetben is Mark Snow szerezte. A rémálomszerű jelenetek garantáltan görcsbe rándítják a néző gyomrát, s a veszélyérzetet az évadonként változó, sejtelmes feliratok is fokozzák.
6. The Wire (HBO)
Minden idők legjobb sorozatának főcímében a Tom Waits által írt Way Down in the Hole köszön vissza, az előadó(k) személye azonban minden egyes szezon során változott. Nem csak ez, hanem a főcímek képsorai is folyamatosan cserélődtek, a másfél perc alatt az adott évadból láthattunk néhány, szerencsére csak minimális spoiler-t tartalmazó jelenetet. A mi választásunk az első évados intróra esett a The Blind Boys of Alabama előadásában.
5. Band of Brothers (HBO)
Michael Kamen dallamaira, valamint az alatta látható, gyönyörűen összevágott, lassított képsorokra leginkább a méltóságteljes jelző illik. Az összhatás magával ragadó és ugyan érezzük a grandiózusságát, azonban a minisorozathoz hasonlóan a főcím is főként a karakterekre helyezi a hangsúlyt.
4. John From Cincinnati (HBO)
David Milch sorozatában prosztó, betépett szörfösök világát ötvözte bibliai látomásossággal, erősen megosztva a közönséget. A főcím nagyszerűségéhez azonban nem férhet kétség. A szörfös-óceános alaptéma adja magát, az erősen szemcsés, archívnak ható képek Joe Strummer számával kísérve félig apokaliptikus, félig éteri hangulatot kölcsönöznek a főcímnek.
3. Veronica Mars (UPN, CW)
A tinisorozatnak álcázott krimi három évadja alatt két főcímet is megélt. Az első két évad alatt a gimnazista környezethez illő, vonalas füzetlapok és rajzok váltották egymást a Dandy Warhols catchy főcímzenéjére, míg a harmadik évadban - Rob Thomas eredeti elképzelésének megfelelően - sötétebb, noiros, felnőttesebb köntösbe öltözött a főcím.
2. Twin Peaks (ABC)
Angelo Badalamenti dallamai és a sötét titkokkal teli kisváros képei egyből beszippantanak és megidézik a 90-es évek egyik legjobb sorozatának jellegzetességeit: sötét hangulatú, hátborzongató, misztikus, de ezzel együtt gyönyörű és érzelmekkel teli. Olyan érzés fogja el az embert, mintha a főcím az elveszett lelkeknek szólna, ami (minden bizonnyal nem véletlenül) összecseng a sorozat egyik fő motívumával.
1. Six Feet Under (HBO)
Költői, elegáns, bizarr. Többek között ezek a jelzők juthatnak eszünkbe a Sírhant művek főcíméről. Alan Ball sorozatának főcíme - a témához méltón - egy temetkezési vállalkozó "munkafolyamatát" követi végig, a halál, az elmúlás szimbolikus képsoraival, Thomas Newman (Amerikai szépség, A kárhozat útja) zseniális főcímzenéjére komponálva, amelynek vidám, játékos jellege fekete humorral telíti az intrót.
Honorable mentions:
- Friday Night Lights - főcím
- Deadwood - főcím
- Damages - főcím
- The 4400 - főcím
- The Shadow Line - főcím
- Roswell - főcím
- Star Trek: Enterprise - főcím
- Game of Thrones - főcím
- Sleeper Cell - főcím
- Shameless - főcím
- ReGenesis - főcím
- Dexter - főcím