Luck – egy kasza margójára
A Luck címe sajnos igencsak ironikusnak hat a tegnap estét követően... utalva ezzel az utóbbi évek egyik legfurcsább és egyben legsajnálatosabb kaszájára. Az HBO a premiert követően ugyan egyből berendelte a második évadot, de mivel a forgatás során immáron a harmadik ló pusztult el, így a készítőkkel, David Milch-hel és Michael Mann-nal egyetértésben úgy döntöttek, hogy nem folytatják tovább a sorozatot. Az első két haláleset még tavaly történt, a legutóbbi pedig a második szezon munkálatai során következett be.
Mondani sem kell, hatalmas veszteség érte ezzel a sorozatvilágot, egy egyedülálló atmoszférával rendelkező, kiérlelt, gyönyörű párbeszédekkel és lehengerlő alakításokkal teli drámától kell idő előtt elbúcsúznunk. Az első évad maradék két része természetesen műsorra fog kerülni, és öröm az ürömben hogy egy lezárt, a külföldi kritikusok által agyondicsért fináléban lehet majd részünk. A második évadból eddig két epizódot forgattak le, az utómunkálatok hiányában ezek valószínűleg soha nem kerülnek adásba.
Itt akár véget is érhetne a bejegyzés, szomorúan konstatálnánk a visszavonhatatlan döntést és egyúttal sajnálnánk a zseniális David Milch-et, aki nem tudta befejezni a több évtized óta tervezett, élete főművének tekinthetó alkotást. Kénytelen vagyok azonban folytatni, a kasza okáról ugyanis számos teória látott napvilágot, melyeknek jó része nem fedi a valóságot és ingerültségből, vagy éppen félretájékoztatásból fakadnak.
Számos olyan véleményt lehetett olvasni, miszerint az HBO elégedetlen volt a nézettséggel, ráadásul a gyártási költségek is magasak voltak és a két tényező együtthatásának volt köszönhető a cancel. Tény és való, a Luck a csatorna leggyengébb nézettségű drámája (még a Treme-nél is rosszabbul teljesít), de nem szabad elfelejtenünk, hogy egy fizetős kábelcsatornáról beszélünk, ahol a Nielsen adatok mellett számos más tényező is szerepet játszik a döntés meghozatalakor.
A csatorna fejesei, Michael Lombardo és Richard Plepler már a premier után tisztában voltak vele, hogy nézettség tekintetében mit várhatnak el a sorozattól, ennek ellenére megújították, amiben a sorozat minősége, a kritikusok hozsannája, valamint az ezekből eredő presztízs voltak a legfontosabb tényezők. Utóbbi jelzőt szeretném kiemelni, ugyanis pont emiatt nem engedhette meg magának az HBO, hogy tovább folytatódjanak a munkálatok. A folyamatos halálesetek negatív hype-ot generálnak a sorozat körül és rossz színben tüntetik fel a csatornát. Mindez pedig az előfizetők számának csökkenésével és az HBO hírnevének romlásával járna, ezt pedig nem engedhetik meg Lombardo-ék.
Nem a nézettség, vagy a kreatív nézetkülönbségek (Milch és Mann között) vezettek a kaszához, hanem a sajnálatos halálesetek... A PETA (Nemzetközi Állatvédő Szervezet) így is vizsgálatba kezdett, önmagában már ez is elég nagy probléma a csatornának, azt pedig érthető módon nem merték volna felvállalni, hogy még egy ló elpusztuljon. A döntésben vélhetően Milch-nek is komoly szerep jutott, a téma miatt ugyan rendkívül közel állt a szívéhez a sorozat, a lovak iránti szeretete azonban fontosabbnak bizonyultak az önös érdekeknél.