A foci legyőzte a halálcsillagot – mennyibe kerül fél perc reklám?

Az Advertising Age magazin jó szokásához híven idén is összeszedte, hogy az egyes reklámozó cégek mennyit fizetnek fél perc reklámért az Egyesült Államokban. A listát böngészve egyből szembetűnik, hogy a foci végre győzelmet aratott a halálcsillag felett. Utóbbi az American Idolt takarja, az elmúlt öt során a Fox éneklős realityjének reklámperciért kellett fizetni a legtöbbet, idén azonban új győztest avattunk az NBC-n látható Sunday Night Football-nak köszönhetően.

classic-tv-ads-m.jpg

Az Idol évek óta csekkendő tendenciát mutat, ez vonatkozik a nézettségére és ezzel összefüggésben az értékesített reklámperceire is. A szerdai adást nézve a tavalyi 502.900-ról 340.825-ra, míg a csütörtöki eredményhirdetés 468.100-ról 296.002 dollárra esett, ami az arányokat nézve az egyik legnagyobb csökkenés a tavalyi számokhoz képest. Hozzá kell tenni, hogy átlagról van szó, ahogy haladunk előre a versenyben és egyre nő a feszültség, félmillió dollár fölött (a fináléért akár egymilliót is elkérhetnek) kell fizetni. Nézzünk azonban konkrét számokat az amerikaiak legnépszerűbb sportjánál is, a Sunday Night Football az Idol-lal szemben növekedést tud felmutatni, 512.367-ről 545.141 dollára emelkedett egy fél perces reklám átlagos értéke.

A legnagyobb meglepetést a New Girl szolgáltatta, egészen a negyedik helyre jött fel (a sorozatok között pedig második) és mindössze 10.000 dollárra maradt el az évek óta kiemelkedően teljesítő Modern Family-től. Zooey Deschanel sitcomja a tavalyi 125.488$-hoz képest megduplázta a reklámjainak értékét (320.940 dollár). Az ABC üdvöskéje sem panaszkodhat, közel százezer dollárral többet kérhet el a csatorna a Modern Family fél perces reklámjaiért.

Ha már helyezésekről beszéltem, nézzük meg hogyan fest a 2012/13-as top tíz:

1. Sunday Night Football (NBC) 545.142$

2. American Idol - szerda (Fox) 340.825$

3. Modern Family (ABC) 330.908$

4. New Girl (Fox) 320.940$

5. American Idol - csütörtök (Fox) 296.062$

6. The Simpsons (Fox) 286.131$

7. The Family Guy (Fox) 276.690$

8. The Big Bang Theory (CBS) 275.573$

9. Two Broke Girls (CBS) 269.235$

10. Two and a Half Men (CBS) 247.261$

A tíz műsorból hét komédia, ami jól mutatja a jelenkori trendet, a reklámozók szerint a nézők (legalábbis a 18-49-es korosztály) az országos tévéken sitcomokra vágynak leginkább. Érdekes lenne persze egy kábeles listát látnunk, ahol  a nézettségekből kiindulva fordított helyzettel szembesülnénk és a drámák kerülnének előnyösebb helyzetbe. Az előbb nem hiába emeltem ki a 18-49-es korosztályt, amely a legfontosabb mutató a reklámozók és ezáltal a tévék szempontjából is: ez a magyarázata annak, hogy előfordulhat az, hogy a CW többet tud elkérni az Arrow-ért (62.995$), vagy éppen a The Vampire Diaries-ért (61.887$), mint az NBC a The Chicago Fire-ért (60.058), illetve a CBS a CSI: NY-ért (58,206$).

Hiába évek óta utolsó a nézettségi versenyben a CW és csak kispályásnak számít az országosok között, a hirdetők között többre van értékelve egy képregényadaptációjuk, illetve egy vámpoírokat középpontba helyező sorozatuk, mint egy tűzoltókról szóló alkotás, vagy éppen egy kifulladni látszó rendrődráma. A nézettség és a közönség elhivatottsága, valamint az ebből adódó vásárlóereje alapján azt kell mondanunk, hogy teljesen megalapozott a döntésük. Végül emlékezzünk meg az idei újoncokról is, a legtöbbet a Kevin Bacon-James Purefoy fémjelezte sorozatgyilkosos dráma, a januárban debütáló The Following ér, konkrétan 194,425 dollárt. 

A csatornákra lebontott teljes listát a linkre kattintva lehet megtekinteni. A korábbi évek hasonló (sőt még részletesebb) kimutatását pedig a Tábortűzön lehet szemrevételezni.