TCA tour összefoglaló: országos csatornák

Véget ért a nyári TCA tour (két nap ugyan még hivatalosan hátra van, de a nagy csatornák lementek), itt az ideje tehát összefoglalni, hogy mi történt az amerikai kritikusok számára tartott rendezvénysorozaton. Az évente kétszer megrendezésre kerülő eseményen a kábel és az országos csatornák vezetői számolnak be (az úgynevezett executive session keretén belül) a közelmúltban elért eredményeikről, valamint a jövőbeli terveikről. Ezt követően az egyes sorozatok paneljára kerül sor, ahol showrunnerek, producerek, illetve színészek válaszolnak az újságírók kérdéseire. Nézzük először az országos csatornákat.

NBC

Az NBC elnöke Robert Greenblatt fokozatosan, évről-évre rombolja le a saját nimbuszát. A Showtime vezetőjeként még komoly presztízzsel bírt, de az NBC-hez való átigazolása óta nem találja a helyét. Ezt az idei TCA-n is bizonyította, a jelen lévő kritikusok több megnyilvánulásán is meghőköltek és egy “kettes lett az év végi átlagom, de ez tulajdonképpen remek eredmény” féle gyenge magyarázkodást mutatott be. Kezdődött azzal, hogy véleménye szerint a stagnáló nézettség ünneplésre ad okot… ekkor egy újságíró rámutatott, hogy igazság szerint valamivel csökkent a nézettségük, Greenblatt pedig kénytelen volt javítani és hozzátette, hogy előbbi kijelentése a nyár végére lesz majd igaz.

nbc tca.jpg

Nem ez volt azonban a legkellemetlenebb része a beszámolójának. Greenblatt szerint az országos csatornák lettek a tévézés “zabi gyerekei” és nem fér a fejébe, hogy mindez miért történhetett. “Szeretném, ha jóval több elismerést kapnánk a munkánkért” – tette hozzá, az újságírók pedig egyre kényelmetlenebbül forgolódtak a székükben. “A legtöbb kábelsorozatot elkaszálnák az országos tévék” – utalt a nézettségre, mondta ezt pont egy fizetős kábelcsatornától érkező, elvileg szakember, akinek tisztában kellene lennie azzal, hogy nem lehet direktben összehasonlítani az országos és kábelcsatornák számadatait.

Jöjjenek most a fontosabb bejelentések. A csatorna kiemelten kezeli a minisorozatokat, a következő évadban több is képernyőre kerül: A Hillary az egykori First Lady, szenátor, majd külügyminiszer asszony pályafutását mutatja be, a címszereplőt Diane Lane alakítja. A Rosemary’s Baby a horror klasszikus tévés feldolgozása lesz, a Tommyknockers pedig a Stephen King-féle Rémkoppintókat dolgozza fel. Az Amerikát alapító telepesekről szóló Plymouth limitált sorozatként van hirdetve, siker esetén tehát folytathatják. A történelmi témánál maradva, tervbe van véve egy hat órás Kleopátra minisorozat is.

A Parks and Recreationből az évad közepén (6x13) kiszáll Rashida Jones és Rob Lowe, mely döntés elsősorban költségcsökkentés és kreatív okokra vezethető vissza. Utóbbit azonban az NBC egy pilot főszereppel szeretné majd megkínálni. A TCA során szóba került a Hannibal is, Jennifer Salke a csatorna szórakoztató osztályának elnöke szerint tisztában vannak azzal, hogy az országos televíziózás határait feszegették a sorozattal, de továbbra is kitartanak Bryan Fuller mellett.

CBS

Meglepetésre a CBS-t ezúttal nem Nina Tassler (magánéleti okok), hanem az anyacég elnöke, a tévés szakma egyik legnagyobb tiszteletben tartott személyisége, Les Moonves képviselte. Élmény volt visszaolvasni a beszámolójáról készült riportokat, újfent megbizonyosodhattunk a szakmai felkészültségéről, ráadásul számos érdekes háttérinformációval szolgált.  Többször hallhattunk arról, hogy a tévézés számára milyen fontos lett a nemzetközi piac, Moonves ezt konkrét adatokkal támasztotta alá. Tavaly 1.2 milliárd dollár folyt be nekik az USA-n kívüli területekről, míg ez néhány évvel ezelőtt 400 millió dollár volt. Főként Dél-Amerika és Ázsia növekedése figyelemreméltó.

cbs tca.jpg
Végre egy újságíró feltette a valószínűleg már sokunkban megfogalmazódott kérdést: “Miként lehet ilyen gyenge nézettség mellett még életben a CW?” Elsőre tán furának hathat, hogy ez miért éppen a CBS panelján került szóba, a kérdést azért is címezték Moonvesnek, mert a CBS Corp. elnökeként (a CBS és Showtime mellett) részben a CW is az ő keze alá tartozik. A válasz így hangzott: önmagában a CW ugyan veszteséges, de a mögötte álló két vállalat C, mint CBS, W, mint Warner Bros; profitot termel. A csatorna ugyanis csak és kizárólag a két anyastúdiótól rendel sorozatot, melyek az anyagiakat tekintve jól járnak a szériákkal.

Röviden a többi bejelentésről: a nyár meglepetéssikere az Under the Dome megkapta a második évados berendelést, a 2x01 szkriptjét Stephen King jegyzi majd. Az őszi újonc Hostages limitált sorozatként lett meghirdetve, de siker esetén folytatható a 15 részes első évad után is. Moonves a Time Warner kábelszolgáltatóval való vitáról nem akart beszélni, mint azóta kiderült egyre nagyobb a baj, a TW nem tett eleget a CBS kérésének (természetesen az anyagiakon megy a vita) és a hétvége óta a szolgáltató előfizetői számára elérhetetlenek a CBS Corp. csatornái. Végül egy Moonves fricska az NBC-nek egy Jay Leno kapcsán felett kérdésnél: “Úgy hallottam, hogy visszateszik 10 órára, szerinemt ez egy egészen kiváló ötlet.”

CW

cw tca.jpg

A CW elnöke Mark Pedowitz a rövid válaszok embere, így én is gyors leszek a csatorna TCA-s fellépésének bemutatása során. Spinoff, spinoff és spinoffígy lehetne összefoglalni a legfontosabb híreket, a The Vampires Diaries után a CW másik két zászlóshajója is testvérsorozatot kaphat. A Supernatural spinoffja Chicagóban játszódik majd és előreláthatólag az eredeti sorozat egyik karaktere sem igazol át a spinoffhoz. Az Arrow nyolcadik részében Barry Allen, vagyis Flash karaktere fog feltűnni és várhatóan még két epizódban láthatjuk majd. Ha a közönség jól fogadja, akkor jövőre jöhet az önálló sorozat. A készítők – Greg Berlanti, Andrew Kreisberg és Geoff Johns; az Arrow stábjából érkeznek. Egy másik DC képregényhőst középpontba állító projekt, az Amazon (Wonder Woman) viszont biztosan nem készül el.

Fox

A tavalyi évad, az egy szem kellemes meglepetés The Followingot leszámítva kifejezetten rosszul sikerült a Fox számára. Több, mint fél évtized után elveszítették a legnézettebb 18-49-es csatorna címet, a halálcsillag jelzővel bíró American Idol nézettsége hatalmas zuhant, ahogy ez szinte majd minden sorozatukra áll. Ezt figyelembe véve nem volt egyszerű helyzetben Kevin Reilly, a Fox elnöke, mikor ki kellett állnia az újságírók elé. A fellépését két részre bontanám, egyrészt Greenblatt-től ihletet merítve a kábelcsatornákat támadta, másrészt a Fox megváltozott műsorstruktúrájáról beszélt. Előbbit kiveséztük már az NBC-nél és nem szeretnék több mindent hozzátenni, utóbbiról viszont mindenképp érdemes szót ejteni.

kevin_reilly_fox_summer_tca.jpg
Elmondása szerint annak örülne a legjobban, ha a Netflixnél dolgozhatna, ahol nem kell aggódnia a nézettség miatt. Egy országos csatorna vezetőjeként viszont az a feladata, hogy kiverje a fejekből a régi, idejét múlt berögződéseket és elkezdjenek alkalmazkodni az új, gyorsan változó világhoz. Reilly szerint változtatni kell azon a felfogáson, hogy egy országos évad 35 hétből áll. Nem lehet úgy gondolkodni, hogy ősszel (szeptember és október), valamint midseasonben (elsősorban január) mutatják be az újoncaikat, el kell osztani őket egész évre. Mindez azt jelenti, hogy lefedik az adott esztendőt, több sorozat kerül képernyőre, kevesebb lesz az ismétlés és a nézettség reményeik szerint növekedni fog. Konkrét példákat is hozott, a 24 új évada és a Gang Related című ígéretes újonc dráma májusban debütál és belecsúszik majd a nyárba, a Matt Dillon fémjelezte Wayward Pines pedig júliusban startol.

ABC

Paul Lee és az ABC került sorra utolsóként a TCA touron, melyen az elnök úr örömmel jelentette be, hogy az elmúlt évadban a 18-49-es nők között az ő csatornája érte el a legjobb eredményt. A további helyezésekről inkább nem mesélt, meg tudom érteni, össznézettség és a teljes 18-49-es korosztályt tekintve gyászos szezont futottak. Az új évad során a legnagyobb reményük a Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D.-ben van, a csatorna legköltségesebb pilotját le is vetítették a jelen lévő újságíróknak. A reakciók nagyjából hasonlóak voltak, korrekt, jó, de semmiképpen sem kiemelkedő pilotot kaptunk, melyben azonban bőven van potenciál.

abc tca.jpg
Az első rész forgatókönyvírója és rendezője Joss Whedon volt, aki a későbbiekben már csak felügyelni fogja a sorozatot (átolvassa a szkripteket), a showrunneri feladatokat öccse Jed, valamint sógornője Maurissa Tancharoen látja el. A S.H.I.E.L.D. egyik legnagyobb erőssége a Marvel brand lehet, mely alapban sok nézőt vonzhat, de a kritikusok arra is rámutattak, hogy a szériát nehéz lesz élveznie annak, aki nincs tisztában a mozifilmek történéseivel.

Röviden a többi hírről: Az Once Upon a Time in Wonderland nem egy évados, úgymond összekötő sorozat, hanem önmagában is megállja a helyét, siker esetén kaphat második évadot. Lee rendkívül büszke arra, hogy a Goldbergs és a Trophy Wife is „four-quadrant” sorozatok, ami annyit tesz, hogy minden korosztály és nem körében népszerűek lehetnek, ezért párosították össze őket. Az újságírók arról is érdeklődtek, hogy vajon mennyi ideje lehet hátra a Grey’s Anatomynak, Lee szerint egyelőre meg sem fordul a fejükben a sorozat elkaszálása, hiszen remekül teljesít. Szóba került a LucasFilms is, melyet nem is olyan rég vásárolt fel az anyacég Disney, Lee ennek kapcsán annyit mondott, hogy folynak már egyeztetések közöttük, de ezek még nagyon korai stádiumban vannak.