Tíz sorozat, amiről nem is sejtitek, milyen jó lesz
Hihetetlenül izgalmas korszakot élünk mi, sorozatrajongók. Rengeteg új csatorna robbant be a piacra; mások az identitásukat vesztették, és keresgélik az új utakat, a kifulladóban lévő antihős-drámák alternatíváját. Az elmúlt másfél év elképesztő újonc dömpinget hozott, az év végi toplistát gond nélkül ki lehetne tölteni első évados sorozatokkal. Voltak köztük a B-filmes elemeket csúcsra járató szériák (Banshee, Vikings), meditatív, egzisztencialista drámák (Rectify), grandiózus, barokk képi világú pszichothrillerek (Hannibal) és a nyomasztó, cinikus/nihilista megközelítéssel szembemenő sorozatok (Orange is the New Black). Ezek persze nem mind sikerülnek fényesen (lásd, az FX idei két újonca), de legalább más irányba tapogatóznak, mint a derivatív és érdektelen anithős-utánzatok.
És nincs megállás; a következő néhány évben, ha csak a tervek fele megvalósul, akkor is 72 órás napokra lenne szükségünk, hogy lépést tartsunk az új sorozatokkal. A választék gigantikus, a jól ismert presztízs csatornák mellett az új jelentkezők is bővítik kínálatukat, megszaporodnak a minisorozatok (ja, bocs, nem is: limitált sorozatok), sorra áramlanak be a tévézés világába a filmsztárok és neves filmkészítők. Azt sem tudjuk, hova kapjunk.
Eredetileg úgy terveztem, hogy a The Playlist összeállításából kiindulva, nagyrészt az ő listájukat lefedve kiválogatom a közelgő sorozatok közül a legígéretesebbeket, de meggondoltam magam, és a nagy csinnadrattával beharangozott újoncok helyett inkább titkos favoritokat kerestem. Na, nem azért, mert olyan sznob vagyok, hogy még a kábeles sorozatok közül is csak az igazán obskúrusak érdekelnek (fenét nem; de azért a nagy durranásokra is rohadt kíváncsi vagyok), inkább abban bízom, hogy pár év múlva majd azzal kérkedhetek: „én már akkor megmondtam”. Meg aztán, ha végignézünk az elmúlt tizenöt év termésén, a mára klasszikussá nemesedett sorozatok is mindig a hátsó ajtón lopakodtak be, észrevétlenül.
10. Turn
Remények: Ez lesz 2014 John Adamse, csak több akcióval
Hajjaj, AMC. Emlékszem, amikor először kaptunk hírt a csatorna újonnan berendelt sorozatairól, a lelkesedésem határtalan volt. Nézzétek ezt a szinopszist: az amerikai függetlenségi háború idején Jamie Bell titkos kémcsoportot alakít. Ennyivel már meg is vettek… volna, ha az AMC közelmúltbeli teljesítménye nem lenne tragikus. A The Killingnél már az is eredmény, hogy a 3. évaddal felküzdötte magát gyenge közepesről helyenként kifejezetten jóra, a Low Winter Sun nézhetetlenül rossz, a Hell on Wheels pedig, amelyik korszakban a legközelebb áll a Turnhöz, matinénak megy el legfeljebb, ha ebből indulunk ki, sok jóra nem számíthatunk. A pilotot az új Majmok bolygója rendezője készíti, ez jó pont, az író viszont Craig Silvestri, aki eddigi teljesítménye alapján nem az auteur-ök, hanem a bértollnokok sorát gyarapítja az AMC háza táján. De hát mégiscsak kémek.
9. Halt & Catch Fire
Remények: Ez lesz a The Social Network előzménysorozata
Ide akkor be is lehet szúrni ide a 10. helyezett felvezető szövegét. Azzal a kitétellel, hogy ennek a sorozatnak ráadásul olyan sztárszereposztása van, ami után megnyalom mind a tíz ujjamat. Az egy dolog, hogy Lee Pace-t a Pushing Daisies óta várjuk vissza a tévébe, de a H&CF (máris imádom a rövidítést) átemelte az Argó legjobb párosát a túszok közül, Kerry Bishét és Scoot McNairyt – utóbbi Brad Pittől is lenyúlt már egy filmet, a Killing Them Softlyt. Sajnos a fantasztikus színészek nem segíthetnek, ha az írás pocsék, erről a Low Winter Sun szereplői tudnának mesélni; a készítők még nem bizonyítottak, de a showrunner a Southlandből igazol át, ami jól hangzik. Mert a sztori itt is ígéretes, a nyolcvanas években, Texasban játszódik, a személyi számítógépek korának hajnalán.
8. Klondike
Remények: Ez lesz az a sorozat, amelyik a Hell on Wheels akart lenni
Idén kevés dolog lepett meg úgy, mint a History Channel első saját gyártású sorozata, a Vikings. Ahhoz képest, hogy sokáig eszembe sem jutott megnézni, a végére lekörözte a Trónok harcát. Valami hasonlóra számítok a Klondike-tól is, a Discovery első sorozatától, amiről pár nappal ezelőttig nem is hallottam. Aztán megláttam az előzetest, és leesett az állam. A havas tájakon játszódó sztorikkal engem eleve meg lehet venni, és eszméletlen gyönyörű a látvány; a párbeszédek néhol mesterkéltek, és a Deadwood óta egyik tévés western sem elég koszos, de ellensúlynak ott van Tim Roth, Sam Shephard, és az aranyláz, amit mindig is imádtam. A készítő, Paul Scheuring eléggé elásta magát nálam a Prison Breakkel, de a Vikingses Michael Hirstöt is felszínes írónak tartottam, úgyhogy hajrá, Paul, lepj meg!
7. Black Sails
Remények: Ez lesz a tévé Kapitány és katonája
Feltűnően sok kosztümös sorozat érkezik mostanság, nem ez az első, és nem is az utolsó a listámon. A Starz éllovasnak számít a témában, és noha minden Spartacusra jut egy rémesen kínos Da Vinci’s Demons, én önhatalmúlag mégis az előbbi méltó örökösének nevezem ki a kalózos sorozatot, amely még a bemutatása előtt megkapta a 2. évados berendelést. Az előzetes alapján fordulatos, pörgős és kemény kalandokat várok a Kincses sziget prequeljének is felfogható sorozattól (Flint kapitány a főszereplője, tudjátok, az ő elásott kincsét keresgéli Long John Silver és a bandája), Johnny Depp-féle bohóckodás helyett vérrel, verejtékkel, rummal és ágyúzásokkal. És egyébként is, a kalózok menők.
6. Looking
Remények: Ezt a sorozatot fogja nézni David Fisher is 2014-ben
Január 19-én, a True Detectives árnyékában debütál a Looking, három meleg baráttal, akik videójátékokat fejlesztenek San Franciscóban, és persze közben élik viharos életüket. A szinopszisból ítélve a sorozat a Girls meleg verziójának tűnik – minden adva van egy nagy adag hipszterkedéshez és bevállalós szexjelenetekhez, amelyektől majd hangos lesz év elején a sajtó. Ez ellen sem lenne kifogásom (a hipszterség már a How To Make It In Americában is jól állt az HBO-nak), de a pilotot az az Andrew Haigh rendezi, akinek a Weekendet köszönhetjük, az elmúlt évek egyik legjobb romantikus drámáját, amely legalább olyan realista, természetes és őszinte, mint a Mielőtt felkel a nap és folytatásai. Nekem az ő neve elég garancia.
5. The Knick
Remények: Ez lesz Soderbergh válasza a New York bandáira
Azé a Soderberghé, aki úgy vonult vissza a filmezéstől, mint a The Who a koncertezéstől. Miután a Behind the Candelabrával járt kálváriája végén kikötött a tévénél, és felismerte a benne rejlő lehetőségeket, rögtön bevállalta, hogy megrendezi mind a tíz részt az 1900-as évek legelején játszódó kórházas dráma első évadjából. Írói fronton nem túl erős a The Knick pedigréje, és első blikkre nem igazán illik a Cinemax fülledt, szurtos, macsó akciósorozatai közé, de mindenképp izgalmas lesz figyelni, mihez kezd Soderbergh a kis képernyőn, és Clive Owenre is ráfér már, hogy kihozzon valaki belőle egy ütős alakítást.
4. The Affair
Remények: Ők lesznek Paul Weston legújabb páciensei
A Showtime felhozatala jelenleg elég hektikus – a Dexter minden idők egyik legpocsékabb sorozatzárását hozta, a Homeland jó úton halad afelé, hogy minőségileg beleálljon a földbe, de közben elindult a Masters of Sex, amely még az idei erős újonc mezőnyből is kiemelkedik eredetiségével. Egyszóval, a fene tudja, hova lehet majd belőni a The Affairt, amely elé a kamera előtt és mögött álló tehetségek miatt már most nevetségesen magas elvárásokat támasztok. Dominic West, Maura Tierney, Ruth Wilson és Joshua Jackson két házaspárt alakít, akiknek az életét fenekestül felforgatja egy fellángoló szerelem. Azt, hogy ne egy Closerhez hasonló, bicskanyitogatóan modoros értelmiségi szenvelgés szülessen belőle, Sarah Treem garantálja, aki az In Treatment legjobb pácienseit írta, és a terapeutás sorozat eredetijének írójával, Hagai Levivel közösen jegyzi a sorozatot. Alig várom, milyen szenzációs szerepet fognak majd adni például Julia Goldani Tellesnek, aki a Bunheadsből igazol át a The Affairbe. Csak rendeljék be a sorozatot. Igazán nem nagy kérés.
3. Quarry
Remények: Ez lesz a sorozatok vérmocskos Bourne-rejtélye
Megint a Cinemax, de ez a projekt tökéletesen passzol a profiljukba: A kárhozat útja írója, Max Allan Collins regényeiből készülő sorozat egy vietnámi veteránról, Max Quarryről szól, aki a hetvenes években bérgyilkosnak áll. A főhős a Narancsvidékből vagy a Prometheusból ismerős Logan Marshall-Green lesz (ő az, akit akkor hívnak, ha Tom Hardyt nem tudják megfizetni), és olyan nagyágyúk veszik majd körül, mint Stellan Skarsgard, Mary Elizabeth Winstead, Jamie Hector és Noah Taylor. Sötét, karcos, könyörtelen, noir beütésű thrillert várok, amire a pilotnál legalábbis garancia a rendező, John Hillcoat (Lawless, The Proposition) neve, az írók pedig a Rectifyból érkeznek, ami érdekes egyveleget szülhet.
2. The Red Road
Remények: Ez lesz a Scalped pótlékunk, ha már a Scalpedot nem képesek adaptálni
Mielőtt még bármit mondanék a The Red Roadról, mindenki szerezze be a Scalped című képregényt, lehetőség szerint most rögtön – Jason Aaron és R. M. Guera története olyan, mintha a The Shieldet egybegyúrták volna a Dróttal, és behajították volna a világ legzüllöttebb indián rezervátumának közepébe. Régóta várom, hogy valaki nekifusson, és sorozatot készítsen belőle, lehetőség szerint az FX-re, de addig is, itt lesz nekünk a hasonló témájú The Red Road. A nevek itt is bíztatóak – az írója Aaron Guzikowski, akit idén a Prisoners című krimiért dicsér körbe a sajtó, a showrunner a Friday Night Lights egyik veteránja lesz, és a szereplői között ott találjuk Tom Sizemore-t, Julianne Nicholsont, valamint magát Khal Drogót –, de azért várom igazán, mert a Sundance Channelen érkezik. Ha az AMC az elmúlt években leírta magát, akkor a Sundance idei bemutatkozásával lazán a helyébe lépett, 2013 egyik legjobb sorozatát szállítva, és hosszú évekre megalapozva a csatornába vetett bizalmamat.
1. Getting On
Remények: Ez lesz az új Enlightened
Az HBO különösebb fanfár nélkül, még idén novemberben mutatja be a Getting Ont, egy brit sorozat adaptációját, mely egy geriátriai osztályon játszódó komédia lesz, és az ottani ápolók, nővérek, orvosok és betegek sorsát kíséri figyelemmel. Gyanítom, nem úgy lesz komédia, mint a Veep, inkább dramedy felé fog közelíteni a tónusa. A téma mindenesetre kiaknázatlan, rengeteg lehetőséget rejt magában; legutóbb Ricky Gervais próbálkozott hasonlóval a félresikerült Derekben. Izgalmas, hogy nagyrészt ismeretlen színészek játsszák a főszerepeket, csak a mellékszereplők közt tűnnek majd fel olyan nevek, mint Harry Dean Stanton vagy Molly Shannon. Óva intő jel viszont, hogy a Big Love készítői jegyzik a sorozatot, de én azért bízom benne, hogy egy végtelenül érzékeny és empatikus sorozatot kapunk egy olyan korosztályról, akiket máshol nemigen látni a tévében.