Jay Leno (ideiglenes) sikeréről
Az utóbbi másfél-két évben jó pár alkalommal kritizáltam az NBC döntéseit, elsősorban Zucker és Silverman (utóbbit hálaisten már múlt időbe tehetjük) munkássága miatt. A pohár ott telt be, amikor bejelentették, hogy Leno a 2009/10-es idényben főműsoridőbe kerül és minden nap 10 órától a saját műsorával fog jelentkezni. A Jay Leno Show mínusz 5 sorozatot jelent, ráadásul egy esetleges sikernek a sorozatokat kedvelők számára még további, igencsak kellemetlen következményei is lehetnek. Tavasszal még úgy gondoltam,hogy erre kevés esély mutatkozik, az NBC-nél örülnek majd annak is, ha Leno 2.0 feletti demóra lesz képes.
A nyáron igen erős reklámkampányba kezdett az NBC, szinte szó szerint mindenhonnan Jay jellegzetes buksiját láthatták az amerikaiak - erre ja lenti kép is jó példa. A promó mellett arra is figyeltek, hogy húzóneveket szerezzenek, így az első néhány adásban többek között Jerry Seinfeld, Kanye West, Rihanna, Jay-Z, Tom Cruise, Robin Williams, Miley Cyrus, Halle Berry, Drew Barrmore, Eric Clapton, Michael Moore is szerepelt/szerepelni fog.
A fentiek miatt egyre több helyről lehetett hallani olyan véleményeket, mely szerint Leno képes lesz a sikerre. Sajnos ez így is történt, az első adást több, mint 18 millióan látták és ehhez egészen kiváló, 5.3-es 18-49-es rating társult... az eredmény elérésében a fent említetteken kívül még két fontos tényező szerepet játszott. Igencsak kapóra jött (vagy előzetesen megrendezett volt) az egyik vendég, Kanye West vasárnapi balhéja az MTV Video Music Awardson. És ugye az sem mindegy, hogy szinte vetélytárs nélkül, az America's Got Talent igen erős felvezetésével sikerült ezt az eredményt hoznia.
A kérdés az, hogy hogyan tovább és vajon mik lehetnek a következményei egy hosszútávú sikernek. Abban biztosak lehetünk, hogy ezeket a számokat nem lesz képes tartani, tehát nem az esés, hanem annak a mértéke a kérdés. Azonban már egy 3 feletti demo és egy 7-8 millió-s nézőszám is siker lenne a pávás csatornának. Egyrészt jelenlegi műsorainak nézettsége miatt, másrészt azt se felejtsük el, hogy Leno talkshowja egy sorozat költségvetésének töredékébe kerül. És ilyen eredmények mellett akár a többi csatorna is belevághat saját főműsoridős talkshowjába és ugye ezzel ismét a sorozatok elől vennék el a helyet. Ez lenne a pesszimista verzió... én úgy vélem még a mostani eredmények tükrében is, hogy erre van a kevesebb esély.
Ugyanis innen lehet igazán szépet esni, illetve jó nagyot bukni. A hype hatása elmúlik, az első visszajelzések szerint a show gyengére sikerült, és nem valószínű, hogy gyors minőségjavuláson megy majd keresztül. A konkurencia megjön és ha le nem is söpri, de igencsak a háttérbe szorítja majd az idény 52 hetéből 46-on műsoron levő Leno-t. A 2 fölött demót hozni tudja majd, nagyjából 2.0-2.5 közé állhat be és kb. 5 millió nézőre lehet átlagban számítani az első pár adás magas számait követően. Ez persze csak az én előrejelzésem, bízom és azt hiszem nyugodtan tehetem többesszámba, bízzunk benne, hogy a két felvázolt lehetőség közül ez utóbbi válik valóra.