Minek köszönhető a Breaking Bad nézettség növekedése?

A Breaking Bad történelmet írt. Természetesen ezzel nem mondtam semmi újat, különböző szövegkörnyezetben ugyan, de több alkalommal találkozhatott az olvasó az alábbi kijelentéssel. A legek között tartjuk számon a mozifilmek többségét megszégyenítő képi világa miatt, az antihősök bemutatása kapcsán, de az egyedülálló cold openjei szintúgy felsőfokú jelzők használatára buzdítanak bennünket. A nézettsége miatt viszont nem szoktunk dicshimnuszokat zengeni, egészen mostanáig, a vasárnap debütáló záró évad után már ebből a szempontból is a nagyok között kell emlegetnünk.

bb1_1.jpg

Önmagában már az egyedülálló, hogy egy fél évtizede műsoron lévő sorozat az utolsó évadjára hozza a legnagyobb nézettséget, de ezt még megfejelte azzal, hogy megduplázta az eddigi legjobb eredményét. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy egy szinte csak átívelő történetszálakkal operáló sorozatról van szó, melybe nem lehet, vagy legalábbis nem szerencsés közben bekapcsolódni. Mindezek fényében érthető, hogy az amerikai tévés szakma megdöbbent a nézettséget látva és próbált rá racionális magyarázatot találni.

A cikk során megpróbálok utánajárni a lehetséges okoknak, előtte azonban vessünk egy pillantást a konkrét számadatokra:

1. évados premier: 1,4M (18-49-es korosztály: 0.6)
2. évados premier: 1,7M (18-49-es korosztály: 0.7)
3. évados premier: 1,9M (18-49-es korosztály: 0.9)
4. évados premier: 2,6M (18-49-es korosztály: 1.1)
5. évados premier: 2,9M (18-49-es korosztály: 1.5)
6. évados (más számozás szerint 5. évad második fele) premier: 5,9M (18-49-es korosztály: 2.8)

A vasárnapi premier nézőinek átlagéletkora 38.6; ez a második évad elején 47.0 volt, tehát rengeteg fiatalt megnyert magának a sorozat. A nézők többségét a férfiak tették, ez 62.5%-ot jelent.

Először is dicséret illeti az AMC-t, akik egy jól időzített és intenzitását tekintve is remekül összehozott promócióval vezették fel az utolsó évadot. Nem sajnálták a marketing kapcsán kiadott pénzt, ráadásul ha mindez nem lett volna elég, kvázi ingyenreklámot is kaptak, a közvetlenül a premier előtt sorra kerülő Comic Con és a TCA-tour panelek során. Nagy szerepet játszottak a felfokozott várakozás és a hype erősítésében a rajongók, valamint az ismert közéleti személyiségek, így Zach Braff, Seth Meyers, Conan O'Brien, vagy éppen legutóbb Rihanna adta a világ tudtára, hogy egy ‘must see’ sorozatról van szó.

bb2_1.jpg
Olyan tényezőkről van szó, melyek minden bizonnyal szerepet játszottak a nézettség javulásában, azonban hozzá kell tenni, hogy ilyen mértékű növekedéshez a fent említett tényezők kevésnek bizonyulnak. Mi lehet tehát a címben feltett kérdésre a válasz? – az utóbbi idők sorozatos szótárának egyik leggyakrabban előkerülő fogalmához kell nyúlnunk, mely nem más, mint a Netflix. A fent látható adatok pozitív irányú változásában hatalmas szerepe van a stream szolgáltatónak, mely 2011-ben kötött szerződést az AMC-vel.

A Netflix 29.8 milliós előfizetői táborral bír, akik közül jó páran éltek a lehetőséggel, hogy a hatalmas kritikai sikert és hypeot követően felzárkózzanak a sorozatból. Az egyik legnagyobb előnyük, hogy egy helyen elérhető az összes tévében lement epizód és az előfizető dönt arról, hogy mikor és milyen időközönként nézi meg az adott részeket/évadokat. Ahogy az várható volt, a nézők többsége a sorozat témájához hűen függő lett és darálásba kezdett, ráadásul tökéletes időpontban érkezett az utolsó adag, az ötödik évad Netflixes premierjére másfél héttel (augusztus másodikán) a záró szezon kezdete előtt került sor.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Netflix minden egyes sorozat esetében képes hasonló mértékű nézettség növekedést előidézni. Bizonyos mértékben azonban, főként az átívelő szerkezetű sorozatok terén, melyek később kerülnek be a köztudatba, tetten érhető a jótékony hatása. Egy újabb szegmense a sorozatiparnak, mellyel korábban nem számoltunk és ami később komolyabb változásokat is előidézhet. Érdemes figyelemmel kísérni melyik lesz a következő sorozat, amely a Netflixnek köszönhet plusz nézőket.